Aukce slavného obrazu malířky Toyen "Spící"

23. březen 2009
Zblízka

Surrealistický obraz malířky Toyen Spící koupil zástupce ... zájemce zástupce za 20 milionů korun. Včerejší aukci na pražském Žofíně byl přítomen přímo v sále a byl jediným, který měl o dílo zájem, a tak ho získal za první a taky poslední nabídku. V sále byla i kolegyně Michaela Vetešková a sběrateli umění i médii ostře sledovanou aukci sledovala zblízka.

osoba:
Řekl bych, že to je přiměřená cena za ten olej, olejů tolik nejni u Toyen. Tak samozřejmě ty špičkový věci by člověk chtěl, ale neměl by na to finance, že jo, v dnešní době.

Michaela VETEŠKOVÁ:
O dražbě obrazu Spící se hodně mluvilo. Jednak obraz je ikonou evropského surrealismu a jednak je nejznámějším dílem záhadné umělkyně. Namalovala ho před 70 lety, když už si neříkala Marie Čermínová, ale Toyen, nosila mužské šaty, velmi krátké vlasy a o svém soukromí skoro vůbec nemluvila.

Karel SRP, kunsthistorik:
Síla je v tom, že se nedá vysvětlit. Že se vzpírá jakýmukoliv slovnímu postižení.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Říká kunsthistorik Karel Srp, který je v Česku patrně nejvýraznějším znalcem surrealismu.

Karel SRP, kunsthistorik:
Rok po namalování André Breton zařadil tento obraz do soupisu surrealismu a všiml si tohoto obrazu, píše o něm.

Michaela VETEŠKOVÁ:
V roce 1938 obraz za 3500 korun koupil politik a právník Jaroslav Stránský a 7 desítek let ho vlastnili jeho příbuzní ve Velké Británii. Potvrzuje galerista Michal Šeba.

Michal ŠEBA, galerista:
A po válce oficiálně doktor Stránský ho této dnešní rodině majitelů věnoval jako svatební dar.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Aukce na pražském Žofíně byla první českou dražbou obrazu Spící, přesto odehrála se velmi rychle a klidně, trvala pár vteřin. Když licitátoři ohlásili její začátek, v přeplněném sále nastal klid.

licitátor:
Takže 20 milionů korun poprvé. 20 milionů korun podruhé a 20 milionů korun potřetí. Mohla byste mi ještě, madam, ukázat to číslo. Je to pro číslo 123.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Byla to mladá žena, která nenápadně pokynula. Byla první a poslední zájemkyní a přála si zůstat v anonymitě. Podařilo se nám ale zjistit, že pravého zájemce pouze zastupuje.

Michal ŠEBA, galerista:
Já se domnívám, že je Češka.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Při podobně vysokých cenách sběratelé často využívají možnosti dražit po telefonu.

Michal ŠEBA, galerista:
Každý majitel takového díla občas je pyšný, když může své dílo prezentovat na nějaké opravdu prestižní výstavě.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Je to tak, že hodnota obrazu roste také s počtem výstav a aukcí?

Michal ŠEBA, galerista:
Samozřejmě. Ta hodnota počtem publikování, publikací, výstav a aukcí roste.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Obraz se tak stal nejdražším dílem Toyen, které se na aukci v Česku prodalo.

Michal ŠEBA, galerista:
Tak já jsem nebyl ani si jistý, že se obraz prodá, poněvadž ta částka je přece jenom vyšší. Ale na druhou stranu ten, kdo to koupil, tak určitě na tom neprohloupí. Ta jeho skutečná hodnota je vyšší.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Právě jemu 10 let trvalo, než poslední vlastníky z Velké Británie přiměl k prodeji. Na vlastní náklady 7 desítek let starý obraz zrestauroval a stejně jako jiní sběratelé umění, galeristé a historici doufá, že současný majitel olejomalbu bude na výstavy půjčovat. Michaela Vetešková, Radiožurnál.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: ela
Spustit audio