Američané si budou muset zvyknout na ekologičtější vozy

14. leden 2009
Zblízka

Americké automobilky bojují o přežití. Odbyt jim klesá rychleji než zahraniční konkurenci a v době finanční krize se například firma Chrysler potácí na pokraji bankrotu. Jak se snaží dostat z krize ven? Určitou představu dává detroitský autosalon.

Viceprezident automobilky General Motors Jon Lauckner předvádí s kolegy automobil Chevy Volt. Na elektrickou baterii plně nabitou z běžné zásuvky ujede tenhle vůz 60 kilometrů, pak přijde ke slovu v případě delší cesty benzinový motor.

Volt má jít do prodeje na podzim roku 2010 a společnost General Motors ho označuje za vlajkovou loď, jednu z prvních vlaštovek, které budou šetrné k životnímu prostředí a zároveň cenově dostupné. Na rozdíl od podobných modelů, které už na trhu jsou, ale stojí tolik, že jsou pro běžného zákazníka příliš drahé. Chevy Volt má stát podle předběžných odhadů něco přes 30 tisíc dolarů, v přepočtu 600 tisíc korun, i když to společnost zatím nechce potvrdit.

Viceprezident Lauckner zmiňuje skutečnost, že Kongres schválil daňovou úlevu ve výši 7,5 tisíce dolarů, kterou dostane každý, kdo si auto jako Chevy Volt koupí. Nastupující vláda prezidenta Obamy investuje další prostředky na výzkum alternativních zdrojů energie. Proto je viceprezident General Motors podle svých slov přesvědčený, že je právě auto jako Chevy Volt správný krok směrem, kterým se bude automobilový průmysl ubírat.

Budiž. Podobné iniciativy jako General Motors předvádějí v Detroitu i ostatní automobilky. Ovšem může jim to pomoci z krize? Za nějakou dobu možná ano. Ale letos se situace nezlepší, předpovídá Tom Robinet, analytik společnosti CSM Worldwide, která se na vývoj automobilového průmyslu specializuje. "Prodej aut bude ještě nějakou dobu klesat, a to poznamená výrobu," uvedl.

Trh je totiž zaplavený vozidly, která stojí ve skladech. Nejdřív je nutné prodat existující zásoby, teprve potom začít dodávat nová auta. To znamená, že se omezuje a bude dál omezovat výroba a pro mnoho lidí nebude práce. Odboráři v tradičních amerických automobilkách se navíc těší výrazně vyšším platům než jejich kolegové u zahraniční konkurence, zdravotnímu a důchodovému zabezpečení, které by jim mohla velká část Američanů jen závidět. O takové výhody teď přijdou a to se jim pochopitelně nelíbí.

Před výstavištěm Cobo Centrum, kde se detroitský autosalon koná, uspořádali malou demonstraci. Neměla sice posvěcení odborových předáků a sešli se na ní kromě odborářů i aktivisté bojující za různé jiné protikapitalistické kauzy. I tak ale protest naznačil, že se zaměstnanci automobilek nehodlají vzdát bez boje. A to konkurenceschopnosti jejich zaměstnavatelů jen těžko pomůže. Mají-li americké automobilky přežít, budou si muset na novoty zvyknout všichni, kdo mají na zachování amerického automobilového průmyslu zájem, říká analytik Tom Robinet:

"Odboráři, výrobci i vláda se nakonec musejí dohodnout na společném postupu, pokud nemají o práci přijít statisíce a možná milióny lidí. Ale tím to nekončí. Spotřebitelé se budou muset smířit s tím, že bude možná existovat méně domácích výrobců a nabídka nebude tak široká," vysvětlil.

Budou také pravděpodobně kupovat menší auta. Provoz velkých sportovních a užitkových vozidel a menších nákladních vozů, tak oblíbených na venkově, bude příliš drahý. Jinými slovy si i Američané budou muset zvyknout na to, že éra velkých aut s velkou spotřebou končí.

autor: vpo
Spustit audio