Západočeská galerie v Plzni zachránila svatou Markétu z Chomle

8. březen 2018

Restaurovanou pozdě gotickou sochu galerie ve středu poprvé a prozatím i naposledy ukázala veřejnosti. Posledních sto let strávila ve velmi špatném stavu v depozitářích. Lidé ji mohli vidět jen na jeden den.

Veřejnosti se na jeden den ukázala svatá Markéta z Chomle. Vzácná bezmála metrová soška z lipového dřeva vznikla na konci 15. století. Původně stála ve vesnickém kostele v Chomli na Rokycansku - nejdříve na pozdně gotickém, později na barokním a nakonec na mladším bočním oltáři. Posledních sto let strávila ve velmi špatném stavu v depozitářích. Západočeská galerie nechala sochu za více než sto tisíc korun restaurovat a v rámci projektu JEDNO DÍLO/JEDEN SVĚT ji ve středu 7. března představila veřejnosti.

„V roce 1921/22 duchovní správa toho kostela se domluvila s tehdejším novým ředitelem Uměleckoprůmyslového muzea v Plzni, dnes Západočeského muzea, zda by nemělo zájem o tuto sochu a ještě jednu sochu, protože ty sochy byly ve velmi neuspokojivém stavu především v důsledku činnosti červotoče," popsal cestu svaté Markéty z kostela v Chomli do depozitářů historik umění Petr Jindra.

Muzeum sochy převzalo a konzervovalo. V roce 1954 se svatá Markéta stěhovala znovu, tentokrát do nově vzniklé Západočeské galerie v Plzni. V roce 1975 se destrukce dřeva sochy vlivem červotoče znovu obnovila. Sochu proto nechali zakonzervovat, ale restaurační proces tehdy nebyl příliš kvalitní.

„Ta práce byla prakticky na odpis a my jsme se před dvěma lety rozhodli, že to dílo zkusíme zachránit a převezli jsme ho k restaurátorům," doplnil Petr Jindra.

Restaurátoři na soše pracovali zhruba tři čtvrtě roku

Jedním z restaurátorů byl Jakub Hamsík. Na dřevěné soše pracoval společně s kolegou Jáchymem Krejčou. Jedním z prvních úkolů pro ně bylo odstranit novodobé restaurátorské zásahy. Svaté Markétě vraceli její původní krásu zhruba tři čtvrtě roku

„Během restaurování se podařilo ten střep, který by pravděpodobně nebylo možné prezentovat, zrestaurovat do té podoby, která je prezentovatelná na jakékoliv výstavě a velice dobře dokládá vývoj gotické dřevořezby," uvedl restaurátor Jakub Hamsík.

Socha s korunkou na hlavě reprezentuje produkci regionální dílny, která byla dobře obeznámena se vším, co se tou dobou dělo v evropském uměleckém prostoru. Je to patrné v pohybovém ztvárnění sochy, která jakoby vykračuje směrem k divákovi a také v plastickém pojednání drapérie. Záhyby už nejsou tak oblé ale spíše lomené. Podle kurátora Petra Jindry má ale socha ve tváři současně stále idealismus, který odkazuje ještě ke krásnoslohým zdrojům.

„Polychromie pochází z doby deset, maximálně dvacet let před rokem 1900. Modrý plášť, pod ním je červený šat s takovým historizujícím šablonovým zlatým dezénem, mírně trošku jakoby secesním," popsal sochu dále Petr Jindra.

Sochu ale není možné běžně vidět. Důvodem je podle Petra Jindry fakt, že Západočeská galerie v Plzni nemá budovu pro stálou expozici. Pokud se tato budova postaví, bude i tato socha k vidění. Do té doby ale bude svatá Markéta z Chomle dál odpočívat v depozitáři.

autoři: lum , sch
Spustit audio