Základní rada při nákupu přes e-shop: nedělejte nic ve spěchu, ověřte si, komu chcete dát své peníze

10. říjen 2023

Spotřebitelsky laděná radioporadna. Naším hostem je Mgr. Richard Gach, právník inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj. Témat máme několik, ale začneme online nakupováním. Lákají nás nejrůznější reklamy, které na nás všude vyskakují, ale určitě ne všechny e-shopy nebo i podobné platformy jsou spolehlivé.

Richard Gach ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Co by znělo být takovým hlavním upozorněním, jak poznat rizikový e-shop? Na co si dávat pozor?
Jedním z hlavních upozornění je, že by si spotřebitelé měli dávat pozor na to, od koho skutečně nakupují. A předem si prostudovat obchodní podmínky. Vím i z osobní zkušenosti, že ne každému se do toho opravdu chce, ale základní radou je nenakupovat ve spěchu, například někde při jízdě městskou hromadnou dopravou a podobně.

Česká obchodní inspekce na svých internetových stránkách nabízí výčet rizikových e-shopů, Bohužel další přibývají každým dnem.
Mgr. Richard Gach, právník inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj

Když chceme někomu dát své peníze, tak si vše pořádně prohlédnout a zjistit, od koho zboží nakupujeme. Nemusí to být jen o hloubkových obchodních podmínkách, ale často u toho internetového obchodu někde v záložce dole je v kontaktech napsaný i subjekt, který vlastně zodpovídá za zboží.

Čtěte také

To je jeden z těch hlavních poznatků, na co se zaměřit. Protože potom opravdu víte, u koho můžete uplatnit svá práva z vadného plnění, tudíž reklamace, odstoupit od smlouvy, komunikovat, pokud je na zboží nějaká závada a podobně.

A rovnou bych dodal, že Česká obchodní inspekce na svých internetových stránkách nabízí, skoro se dá říci, nekonečný výčet rizikových e-shopů, na který se tam můžete podívat. Ten výčet samozřejmě není konečný, protože rizikové e-shopy se bohužel objevují každým dnem. Tedy na to si opravdu dávejte pozor, ať nepřijdete o své peníze.

Co by pro nás mělo být tou stěžejní informací? Máme na e-shopu hledat třeba adresu pro případné vrácení zboží? Hledat, jestli má firma sídlo v České republice?
Určitě ano. Je to potřeba si to ověřit. Vždy největší pomyslný vykřičník naskočí, když tam není uvedený žádný prodávající, to je pak skutečně velmi rizikový e-shop.

Čtěte také

Potom samozřejmě musíte zpozornět, pokud má dotyčný subjekt sídlo například na Komorských ostrovech nebo někde v Panamě. To už také samo o sobě něco vypovídá.

Samozřejmě nevylučuji, že jsou i nějaké takové důvěryhodné subjekty, ale je potřeba zpozornět, ověřit si například podle recenzí, o koho se jedná a podobně.

A co se týče toho, kam zasílat zboží na reklamaci. To mají internetové obchody také často ve svých obchodních podmínkách nebo reklamačních řádech. Tedy na to je dobré se podívat. A ještě bych zmínil recenze, přeci jen, internet dnes nabízí celou řadu prohlížečů s hodnocení. Takže spotřebitelské recenze a organizace, na které se mohou spotřebitelé obracet, kde se může diskutovat o důvěryhodných či nedůvěryhodných internetových obchodech. Než tedy něco nakoupíte, je možné se zaměřit i na tyto věci.

Richard Gach a Jana Kudyvejsová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou spotřebitelskou radioporadnu ohledně nákupů přes e-shop s Mgr. Richardem Gachem, právníkem inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj, si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související