Začínají Dny českého piva, zaměří se na tradiční tuzemskou produkci i speciály

27. září 2015

Trh s pivem v Česku překvapivě stagnuje, změnit to chtějí Dny českého piva, které letos vstupují už do svého třetího ročníku. Akce bude probíhat celý týden v celkem 6 tisících hospodách po celém Česku. Nejen v Bavorsku se tak podzim stává svátkem piva.

Hlavním cílem slavností je připomenout tradici českého piva a zaměřit pozornost zákazníků na kvalitu. Zdůrazňuje například prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.

„Ukázat lidem, že české pivo je opravdu fenomén, že je to nejkvalitnější pivo na světě, a že máme být na co hrdí, a že bychom si ho měli umět vychutnat.“

  • Dny českého piva mají lidem připomenout tradici a kvalitu tuzemského
    moku
    " style="">
    Dny českého piva mají lidem připomenout tradici a kvalitu tuzemského
    moku
    " style="">
    Dny českého piva mají lidem připomenout tradici a kvalitu tuzemského
    moku
0:00
/
1:57

Pivovarníci nenabádají k velké konzumaci. Spíše zdůrazňují kulturní tradice a vliv zlatavého moku na zdraví. Do osvěty mezi zákazníky se pustil i Milan Schramm z Heinekenu.

„Není to jen o tom, že dělá hezká těla, ale že působí pozitivně na organismus. Samozřejmě jen, když se pije s respektem a určitou mírou,“ vysvětluje.

Na Dny českého piva proto sládci připravili řadu speciálů. Pozadu nezůstaly ani malé pivovary, těch se do akce zapojí přes devadesát.

„Třeba tady v Praze připravují pivo z ječmene, té úplně první odrůdy, ze které se dále vyšlechtily všechny další české odrůdy sladařského ječmene,“ popisuje Šuráň.

Nutnost přicházet s novými nápady si uvědomuje i sládek pivovaru Litovel Petr Kostelecký.

  • Čeští sládci jsou šikovní, pochvaloval si v Ranním interview Radiožurnálu výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír
    Balach
    " style="">
    Čeští sládci jsou šikovní, pochvaloval si v Ranním interview Radiožurnálu výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír
    Balach
    " style="">
    Čeští sládci jsou šikovní, pochvaloval si v Ranním interview Radiožurnálu výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír
    Balach
0:00
/
3:30

„Sládek v pivovaru musí mít pořád spoustu nápadů. Doba se hodně změnila, trh nás nutí přemýšlet o novinkách, specialitách. Ale domnívám se, že stále 90 procent vypitého piva v Česku bude pivo typu světlý ležák, či světlé výčepní pivo,“ uvádí.

Pivovary v České republice ročně uvaří přes 19 milionů hektolitrů piva. Nejvíc jich pochází od značek Plzeňský Prazdroj, Staropramen, Heineken a Budějovický Budvar. Podle velikosti následují Pivovary Lobkowicz nebo Rodinný pivovar Bernard. Minipivovary se na celkové produkci podílí jedním procentem.

Pokus o rekordní pivní přípitek

„Akce bude zahájena dnes pokusem o největší pivní přípitek v České republice, který proběhne v zúčastněných hospodách a restauracích v 19:30,“ řekl v Ranním interview Radiožurnálu výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach.

„Úderem půl osmé večer hostinští vyzvou své hosty ke společnému přípitku na zdraví. Aktivně se této akce účastní téměř 6 tisíc a restaurací, jejichž seznam lze nalézt na stránkách Dnů piva.“

Jak Balach poznamenal, v Česku se stále těší tradici světlé pivo plzeňského typu, kterému dává přednost přes 90 procent konzumentů.

„Na druhé straně už roste obliba chuťových rozmanitostí, kdy malé, střední i velké pivovary nabízejí zákazníkům zajímavá piva s chutěmi,“ řekl Vladimír Balach.

autor: jhn