Vedra nesvědčí i železničním kolejím. Jak vypadá pravidelná horká pěší procházka a prohlídka?

2. srpen 2018 11:34

Vydat se v těchto dnech třeba i těsně před polednem na několikakilometrovou procházku se chce málokomu, jsou ale lidé, kteří jít musejí. Zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty průběžně kontrolují, jestli se kvůli vedrům třeba nezkroutily koleje. Se dvěma kontrolory se na kousek trati v Hradci Králové vypravil i reportér Tomáš Lörincz. 

Už po pár minutách chůze po železničních pražcích ve velikém horku člověka nálada na legraci přejde. Kontrolu je zapotřebí brát naprosto vážně a to i kvůli bezpečnosti.

Přednosta správy trati v Hradci Králové Miroslav Vojtěch vysvětluje, že ten, kdo se vypraví na kontrolu, musí mít v malíčku a také v hlavě i jízdní řády: „Měl by mít přehled o pravidelných jízdách vlaků. A prověřit, zda nejsou zavedeny vlaky mimořádné."

Koleje je zapotřebí ve velkých vedrech kontrolovat

I když denně nachodíte spoustu kilometrů a vidíte dlouhé linky tratí, nesmíte při pohybu v kolejišti ztratit ostražitost.

„Ano, tady se chyba neodpouští," říká vrchní mistr traťového okrsku v Hradci Králové Jan Vlček.

Funguje i určitá spolupráce se strojvedoucím, který při spatření lidí v oranžových vestách v kolejišti vždy houká.

Koleje je zapotřebí ve velkých vedrech kontrolovat

Samotná dopolední pěší kontrola se na každé trati provádí přinejmenším jednou za týden. Jít můžete třeba jen tři, nebo také osmnáct kilometrů. A pořád musíte dávat pozor nejen na provoz, ale také na to, proč se vlastně na takovou horkou procházku vydáváte.

„Musíme se neustále dívat před sebe. A pokud pocitově ta kolejnice udělá někam smyčku, nebo do boku, tak to je vlastně ono vybočení, Zkušené oko si všimne vybočení tak od 5 do 10 centimetrů," vysvětluje Jan Vlček.

Chůze po kolejích - to je hazard, který často končí tragicky

02289171.jpeg

Zkrátit si cestu přes koleje nám sice může ušetřit pár minut času, ale následky mohou být tragické.

Dopolední kontrola stála pak pár deci potu. Odpolední fáze na lokomotivě se zdá být na první pohled příjemnější.

Vedle vizuální kontroly musí Jan Vlček vnímat třeba i neobvyklé pohyby vlaku při najetí na nějakou nerovnost: „Strojvedoucí by v tom případě určitě zpomalil, tak aby neohrozil cestující. Nahlásí událost na nejbližším ohlašovacím pracovišti, což je konkrétně výpravčí tady na stanici Hradec Králové - Slezské Předměstí."

Koleje je zapotřebí ve velkých vedrech kontrolovat

Na Hradecku se ale zatím koleje perou statečně. Bilancuje přednosta správy trati Miroslav Vojtěch: „Samozřejmě nějaké ojedinělé případy, kdy se musí s kolejí něco drobného udělat, se najdou. Ale výraznější problémy jsme zatím neřešili."

Koleje se sice mohou pohnout prakticky kdykoliv, četnost kontrol je ale taková, že by to nemělo pozornosti pracovníků Správy železniční dopravní cesty uniknout.

autoři: Milan Baják , lcz
Spustit audio