Ve všech tramvajích v Česku by mělo být takzvané tlačítko mrtvého muže

11. červenec 2013

Počet nehod tramvají v posledním roce vzrostl. Některým kolizím by se ale podle Drážní inspekce dalo zabránit. Pomoci v tom má takzvané tlačítko mrtvého muže. To by mělo být podle inspektorů nově ve všech tramvajích.

Zvuk živáku nebo také tlačítka bdělosti znají všichni strojvůdci lokomotiv. Drážní inspekce chce teď tuto funkci zavést i do všech tramvají v Česku.

„Je to stejné zařízení, které je na většině lokomotiv, to znamená, kde strojvedoucí musí čas od času zmáčknout takzvaný živák, jinými slovy potvrdit zařízení, že je stále bdělý a že sleduje trať. Pokud by tak neučinil, vlak by automaticky zastavil,“ vysvětluje náměstek šéfa inspekce Jan Kučera.

Inspektoři toto bezpečnostní doporučení vydali kvůli dnes už téměř dva roky staré nehodě na pražské plzeňské ulici, kdy jedna tramvaj zezadu narazila do druhé.

„Jedna tramvaj stála v zastávce a druhá do ní narazila zezadu. Stalo se to, že druhá tramvaj nebyla ovladatelná řidičem. Řidič utrpěl zdravotní indispozici, nebyl schopen tramvaj řídit. Tramvaj pokračovala v jízdě setrvačností a bohužel vrazila do tramvaje předchozí,“ popisuje Kučera.

Řidič zkolaboval a zemřel. V tramvaji naštěstí nebyli skoro žádní cestující, protože oba vozy jely z vozovny. Podobné nehody přitom nejsou vůbec výjimečné. Minulý měsíc se jedna stala třeba v Ostravě, nejčastější jsou ale v Praze.

Pražský Dopravní podnik ale tato tlačítka bdělosti zavádět nehodlá. Vydal se jinou cestou. Testuje projekt takzvaných digitálních map, kdy díky satelitní navigaci tramvaje mohou v některých místech zpomalit.

„Také bychom chtěli, ale to je až druhý krok, aby tramvaje o sobě v systému takzvaně věděly. A to znamená, že by k podobným nehodám nemělo v budoucnu dojít,“ popisuje mluvčí pražského dopravce Petr Vorlíček.

Na druhé straně třeba v Brně zavádějí tato bezpečnostní tlačítka už od devadesátých let. „Více než dvě třetiny tramvají v Brně již mají ruční řízení, tedy ovládání vozidla ručním řadičem s funkcí takzvaného mrtvého muže,“ dodává vedoucí dopravního odboru brněnského dopravního podniku Jan Seitl.

Zařízení by se tam muselo doplnit necelé stovce tramvají.

autoři: psp , kko
Spustit audio