Ve Strančicích jely proti sobě po jedné koleji dva vlaky. Dispečer je stihl zastavit

30. leden 2013

Ve Strančicích u Prahy se před půl sedmou ráno málem srazily dva osobní vlaky, které proti sobě vjely na jednu kolej. Srážce naštěstí zabránil dispečer, který aktivoval zabezpečovací zařízení a zastavil provoz na trati. Vlaky v místě stály skoro dvě hodiny. Případ šetří drážní inspekce.

Oba vlaky byly podle drážní inspekce zastaveny, když byly od sebe vzdáleny 600 metrů. Drážní inspekce již také potvrdila, že osobní vlak směřující z Prahy do Benešova projel ráno ve Strančicích návěstí stůj a pokračoval klidně po koleji, na které jel spoj mířící opačným směrem.

„Vlak vjel do trasy osobního vlaku, který v tu dobu jel z Prahy do Benešova u Prahy. Naštěstí byly oba vlaky zastaveny generálním stopem a nikomu se nic nestalo. Doprava na trati byla zastavena. To se týkalo i rychlíku z Českých Budějovic do Prahy, který v tu dobu stanicí projížděl,“ říká Jan Kučera z drážní inspekce a dodává:

„V tento okamžik nemůžeme říci, proč vlak ze Strančic odjel, přestože se rozjet neměl. Naši kolegové jsou na místě a zjišťují podrobnosti.“

Správa železniční dopravní cesty již potvrdila, že selhal lidský faktor.

Vlaky na trati z Benešova do Prahy již v tuto chvíli jezdí bez problémů. Dopravu se podařilo obnovit po osmé hodině.

Na trati, která je nově rekonstruovaná, je zabezpečovací zařízení podle evropských standardů,což potvrdil i mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinskýs tím, že zabezpečovací zařízení fungovalo správně:

„Samozřejmě sledujeme tyto moderní trendy a testujeme tato zařízení na našich kolejích, například v úseku Praha – Kolín – Česká Třebová. Nicméně jak dnešní událost ukázala, bylo to selhání lidského faktoru, nikoliv techniky. Znamená to, že v tuto chvíli není potřeba se bavit o tom, co by, kdyby tam byl technický autostop. Prostě to zafungovalo tak, jak má.“

„Ve Strančicích je klasické zabezpečovací zařízení, které je na většině tratí v České republice. Jedná se o zabezpečovací zařízení, které je svým způsobem závislé na člověku. Pokud se dostanou dva vlaky na jednu kolej, závisí na dispečerovi nebo na výpravčím, který v ten moment musí zareagovat a dálkově generálním stopem tyto vlaky zastavit,“ vysvětluje princip generálního stopu mluvčí drážní inspekce Martin Drápal.

Problém na trati Benešov – Praha se nevyskytl poprvé. „Podle informací, které máme, se vždy jednalo o lidské pochybení. Vlak projel návěstidlo v poloze ‚stůj‘. Ve chvíli, kdy se to stane, jedná se samozřejmě o nebezpečnou záležitost a zabezpečovací zařízení musí reagovat, což se ve všech případech stalo a životy cestujících nebyly ohroženy,“ uvádí Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD Praha.


Strančice
autoři: jze , Jana Huzilová , nib , pir
Spustit audio