Václav Klaus mladší ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

29. únor 2016

Dá se zabránit šikaně ve školách a jak změní české školství inkluze, tedy vzdělávání dětí s handicapem s těmi zdravými? Budeme se ptát. Václav Klaus mladší, pedagog, expert ODS pro oblast školství je ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Vítejte, dobrý den.

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Dobrý večer.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Zažil jste jako učitel někdy šikanu, že by vás některý žák chtěl šikanovat?

Čtěte také

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, to bych vám asi odpověděl jako major Terazky, to asi, to asi ne. No, tak k šikaně potřebujete tři věci, za prvé pár nějakejch grázlů, ti se většinou najdou asi s troškou vůle, pak někoho, kdo se neumí moc bránit, nemá sociální vazby, taková typizovaná oběť, a pak ještě potřebujete takový trošku degenerovaný prostředí, kde se moc nepracuje, je tam trošku nuda a tyhle ty tři faktory tu šikanu spouštěj.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste ve vašich školách, kde jste třeba učil nebo kde jste byl ředitelem, měl prostředí, kde nebyla nuda, vy sám jste se uměl bránit a grázly jste nepotkali, jak vy říkáte?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Ale, no, tak lidi jsou ..., vždycky tak je tam někdo agresivnější v tý skupině, když máte 30 lidí a tak dále, čili takhle to není, ale no, co k tomu říci, když je šikana mezi žáky, tak za to je to jednoznačně vina učitele. Prostě, když ten učitel dělá svoji práci, tak tomu zamezí, to je stejně jako v rodině se nešikanujou sourozenci, když maminka s tatínkem trošku fungujou, tak v tý třídě prostě ten dobrej třídní učitel to vidí, vycítí, pracuje s tím. To neznamená, že jsou tam všichni hodný nebo že se někdo nestrká při frontě na oběd, ale myslím tím šikanu jako dlouhodobý ponižování, jako typizovaná šikana. No, a když někde šikanujou učitele, to je úplně, to si nedovedu jako představit takovouhle formou. To je samozřejmě jasná vina vedení školy, protože taková škola stojí za starou bačkoru, že jo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to znamená, že tím říkáte, že to, co se dělo na Střední průmyslové škole v Praze Na Třebešíně, takže ta škola stála za starou bačkoru nebo stojí?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Tak já se nechci tady pak pustit do nějakých následnejch soudních sporů, ale jako ve škole, kde se strká do učitele, natáčí se to na video, tak prostě ta škola za nic nestojí, na tom trvám. A to je prostě, to je prostě jasné, protože v té škole nemůžou fungovat žádný kontrolní mechanismy, že jo. Ta paní, co učila, myslím, cizí jazyky, no, tak jak tam kontrolovali výuku cizích jazyků? Uměli ti studenti něco, když místo učení strkali do učitelky? Asi ne. A jak uměli ostatní předměty. A od toho se všechno odvíjí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Je dobře, že byl ředitel školy odvolán?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, já docela, ta reakce toho zřizovatele, to myslím, že je zrovna vůči mě opoziční politik, pan Dolínek, že byla celkem uměřená, no, že byla poměrně rázná, tak to si myslím, že na odvolání to určitě je.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Bylo ale správné odvolávat ředitele ještě před závěry České školní inspekce, nemělo se na ně počkat?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Já si myslím, že takovýhle jako člověk má odstoupit sám, že jo, takže závěry České školní inspekce, to pak je 57 institucí každé, a k tomu něco jako řekne a rozpatlá se to do bezvědomí. Takovýchto samozřejmě věcí v českým školství hrůzostrašných bude daleko víc než jenom na týhle tý škole, tady se to zrovna provalilo, ale z tohohle bych zřizovatele nějak nevinil.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Čím to, že na těch ostatních se to neprovalí? Není to vina právě také vedení škol, že se málo zajímá o to, co se tam děje v těch třídách?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, tak obecně dřív to bylo takové, že děti šly v první třídě do školy a po tý pátý třídě už jakoby se to trošku rozdělilo, některý byly trošku, jim to šlo líp, někomu hůř, někdo mířil na studia. Ti nejtalentovanější jako Emil Kolbe, byl z chudý rodiny, studoval až do 26, ti ostatní šli pracovat, no. Teď máme systém, že všichni dřepí ve škole do 26 let, všichni jdou na vysokou, takže samozřejmě dobře cítí, že od tý pětky do devítky, že tak o nic moc nejde, že do konce daleko, na tý střední škole taky vlastně, že tak o nic moc nejde, a to samozřejmě vede k tomu, že na řadě škol se málo učí nebo to už vůbec teďka v těch školách není, že se školy mají učit. Kdejaký komentátor začne vykřikovat, že školy jsou hlavně komunitní centra, kde se žáci, rodiče a studenti učí být společností a takovýhle nějaký nesmysly, tak to samozřejmě nevede k tomu, že se v těch školách pracuje, a pak tam ty děti trošičku vlčej.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Když se vrátím k tomu případu té Střední průmyslové školy Na Třebešíně, tak pan ředitel odmítal skončit, říkal, že on nic neudělal špatně a právě jakmile se o té šikaně dozvěděl, tak jednal, ti žáci dostali trojku z chování, byli podmínečně vyloučeni. Co tedy zanedbal podle vás on jako ředitel školy, že jste pro jeho odvolání?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Já nechci už moc tady rozebírat tenhle ten případ, protože je mediálně tak provařený, ale prostě podle mého názoru, když na nějaký škole funguje takováhle atmosféra, že tam mlátěj učitele, tak prostě ta škola stojí za starou bačkoru a všechny kecy okolo toho jsou zbytečný, no. Odvolat, studenty vyhodit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vyhodit? Protože ještě zatím nebyli vyloučeni. Vy byste je vyloučil z té školy?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Tak já si nedovedu představit, ta škola samozřejmě kromě toho, že se tam učí, tak je taky důležitá ta atmosféra, takový pocit důvěry, bezpečí, čili představa, prostě co může bejt horšího za porušení školního řádu než fyzický ataky na učitele, to si jako už nedovedu představit, co by tam mohlo jinýho ještě být.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak teď je otázka, jestli se takovým případům dá zabránit do budoucna, protože paní ministryně Valachová se vyjádřila v tom smyslu, že tomu chce zabránit a prosazuje za a) že by dala školám návrh, jak pachatele šikany co nejrychleji vyloučit ze školy, za b) chce do škol poslat více psychologů, kteří by na správné fungování školy a mezilidských vztahů mohli dohlížet. Zamlouvá se vám to?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
To jsou takový populistický řeči, vyloučit se ze školy samozřejmě dá někdo i dneska. Já nechci mluvit moc o naší škole, asi jsme 2 nebo 3 žáky vyloučili, sejde se pedagogická rada a student je vyloučen, napíše dopis a tím okamžitě je to platný.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale na druhou stranu tady říká předseda Sdružení učňovských zařízení, že právě to tak úplně jednoduché není, že potom ještě 6 týdnů může takový problémový student chodit do školy a dál terorizovat třeba učitele a spolužáky, tak v tomto smyslu mluvila paní ministryně o tom, že by se to ještě urychlilo?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, tak tyhle ty jako věci ty jsou tam samozřejmě všechny nově. To jsou takový ty práva dítěte a podobný věc, no, tak ty to pak samozřejmě komplikují a komplikují a nakonec ti ředitelé vlastně nemůžou skoro nic udělat ani tak, ani tak a musej se zavřít zapolstrovaný dveře a čekat na prázdniny a to to školství ničí. Ale dokud skutečně nepůjde o to, co ti žáci umějí, dokud nebudou slabé školy zanikat, no, tak se setkáme se šikanou. Ona samozřejmě většinou zůstane pod povrchem, ale takovýhle případy nastanou každý rok nebo i dneska se určitě něco takového dělo v českých školách.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ani více psychologů, kteří by, jak říká paní ministryně, dohlíželi na správné fungování školy a mezilidských vztahů by nepomohlo?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
O tom šikana není. Šikana není metodicko jako byrokratická. Teď se samozřejmě okolo toho dělá bůh ví co, 2. září děti poskakujou do rytmu a seděj v kroužku, aby jako měly prevenci, ale o tom šikana není. Šikana je skutečně o tom, že pan učitel pracuje na plný pecky a pan ředitel pracuje na plný pecky, to znamená, ten pan učitel dbá na to, aby se ty děti k sobě chovaly slušně každej den, každou hodinu, každou chvíli, a prostě má jejich důvěru, že vědí, že když se na něj okamžitě obrátěj, že to vyřeší, čili to je prostě normální učitelská práce, na to nejsou žádnej, že přiletí nějaký bůhví jak vzdělaný, já nemám nic proti psychologům, ale psycholog a ten to jako s nima rozebere.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale přece jenom někteří žáci můžou být opravdu hodně těžko zvládnutelní a teď si vezměte situace, že ten učitel nemůže nic moc dělat, když ho nemůže, ani mu dát třeba pohlavek nebo facku, protože za to by zase vyloučili toho učitele okamžitě.

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, dobře, tak pohlavek mu dát nemůže, ale prostě existuje celá škála trestů od vyloučení, nebo dítě, co se chová násilnicky, to hraničí s trestnou činností, tak jsou diagnostický ústavy pro mládež a podobně, čili jako, když někdo dělá svoji práci a jako žene to, když je to opravdu velký zlo, tak to žene na ostří nože, tak ta škola má dostatek právní opory, aby s takovýmto žákem bojovala. Neříkám, že to je radostná práce, ale určitě to dokáže.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Václav Klaus mladší, pedagog, expert Občanské demokratické strany pro oblast školství je stále hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. V čem vidíte rizika inkluze, tedy začleňování žáků se zdravotním či sociálním handicapem do běžných škol?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Tady bych to rozdělil na dvě věci, žáci ve zdravotním handicapem ve smyslu, že jsou třeba mají nějaké fyzické postižení a tak dále, v tom žádný problém není, ti můžou směle chodit do jakékoliv školy, chce to jenom trošku vůle. My jsme třeba měli tu nejstarší naši školu bezbariérovou, takže, když jsme tam měli holčičku na vozíčku, tak jsme každý den ráno tam pan třídní učitel a pan školník nebo prostě žáci ji tam tlačili do schodů, to s troškou dobrý vůle se dá zařídit. Změnili jsme rozvrh, aby byla blízko záchodů a nemusela jezdit po schodech a tak, jo. Čili v tom problém není. Tady, o čem se bavíme, jsou děti s mentálním prostě postižením.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Lehkým mentálním postižením, o tom se vede velká debata.

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, tak to je debata, kde je ta hranice, no. No, tak s mentálním postižením, kde samozřejmě hrozí, že ten ..., nebo hrozí, je evidentní, že ta výuka prostě nebude normálně fungovat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč by nefungovala?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, tak představte si příklad, že děti v šestý třídě počítaj příklad, že jede cyklista dvacítkou z místa A do místa B, za ním vyrazí za 20 minut automobil 50kilometrovou rychlostí a teďka to nějak počítaj, asi znáte tyhle příklady. Někomu to jde výborně, někomu to tak jde jak psovi pastva, no, a pak tam bude dítě, který moc nechápe, co to je 50. Tak, jak ten pan učitel v tu chvíli ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak on bude mít třeba asistenta vedle sebe, který mu bude pomáhat.

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, jasně, ale v tu chvíli, v tu chvíli, takhle to samozřejmě probíhá a v tu chvíli to dítě už má naprosto separovanou výuku, dělaj se nějaký základní věci, který by se stejně dělaly na tý specializovaný škole a vůbec integrovaný s těma dětma není, že jo. Pak mají vysvědčení, no, tak takovýhle dítě chudáček by samozřejmě propadlo, teďka ho nějak teda jako prošťouchnu do dalšího ročníku pomocí nějakejch papírů, který na to budou mít a prostě ten systém nefunguje, ale takhle já bych nezabraňoval žádným rodičům snažit se dostat svoje dítě do normální školy, a to rozhodne ten ředitel, jestli to dítě můžu tu školu absolvovat nebo ne, ale plošně rušit ty specializovaný školy, je prostě neštěstí a furt se tomu tolik lidí věnuje, to není taková jako hloupost, jakých je v českým školství spousta, která se pak třeba škrtem třeba zruší, když nastoupí jiná vláda, protože znovu vybudovat systém speciálních škol, to může trvat 15-20 let.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale počkejte, tady přece ty školy nikdo neruší, protože paní ministryně Valachová říká, budu citovat její vyjádření pro média: "Pořád platí, že žáci, u kterých rodiče i odborníci uznají, že pro ně bude vhodnější vzdělávat se ve speciální třídě, tak tam prostě budou chodit."

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, tomu nevěřte úplně. Oni samozřejmě ty speciální pedagogové a normální učitelé se začli bránit, takže teďka to ministerstvo má takovou jako strategii a říká - no, ony se ty speciální školy neruší. Ony se teda jako opravdu neruší, ale nebudou už nadále vyučovat podle toho výukového programu speciálního a budou mít normální vzdělávací program, čili to je jako kdyby někdo chtěl zrušit holiče z nějakýho záhadnýho důvodu a byla by hrozně revolta, a oni by říkali - holičství dál zůstává, to se pořád může jmenovat holičství, ale teda nesmí se tam stříhat vlasy, jo, tak to je podobná asi logika.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní ministryně říká, že ta novela především mění přístup k žákům, kteří mají právě tady ty speciální jako potřeby, zavádí pro ně skutečná podpůrná opatření. Víte, jestli se opravdu tolik mění, protože, když se podíváme třeba do statistik, tak už dnes je zhruba pětina škol, které mají ve svých lavicích i děti s lehkým mentálním postižením.

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, to jsou dvě věci, oni to samozřejmě chtěli /nesrozumitelné/ naplno, zrušit speciální školy a udělat to tím modelem z ideologických důvodů prostě ty všechny děti promíchat. Vznikla obrovská vlna odporu odborné veřejnosti, tak teď oni vypouští takové různé mediální dýmy, jeden z nich je, že se to o dva roky odloží, aby zkrátka jako to mediálně uklidnili, ale jako v klidu to nějakým způsobem proběhlo tak, jak to mají naplánováno a jak je v tom podporuje Evropská unie a další, další věci, no.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč v tom hned vidíte ideologii?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, to je ideologie, to je taková lidsko-právní ideologie, že každý má právo já nevím na co, tak tady zase, že každý má právo chodit do normální školy. To prostě souvisí s celou takovou atmosférou v západním světě nebo teďka to je samozřejmě i silně u nás, ale v něčem je to podobné. Heleďte se, jako kdyby někdo přišel s tím, že novorozenci, nějací, co jsou, co už málo vážej, že už nebudou v inkubátoru, jo, že budou ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem četla váš ten názor dneska na Novinkách. A právě jsem si říkala, jestli to není trochu přehnané srovnání?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, tak je to samozřejmě přehnané srovnání, že tady jde úplně o život, že u těch miminek, ale jako logika je podobná, taky jim řeknu - vždyť tam bude asistent, to nevadí, že už nebude to specializovaný oddělení a jakej asistent. Vždyť si vezměte, že ti speciální pedagogové, to je skutečně obor a studuje se to a skutečně někteří jsou výborní a teďka to nahradí ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A špatně placení ale.

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Samozřejmě, ale teďka to nahradí nějaký jako asistent, což je často nějaký mladý člověk s velkou fluktuací, vždyť to je úplně ..., to se jako vyrábí na zelený louce něco, co tu jako nebylo, a tak je to samozřejmě další věc, která asi není ta nejdůležitější, ale je to strašně drahé. Vezměte si, když v té třídě už není jenom ten učitel, ale je tam jeden asistent. I kdyby bral 13 tisíc korun měsíčně nebo nějakou relativně malou mzdu, krát sociální pojištění 1,34 krát 12, tak dostaneme se k 200 tisícům jako školného na toho jednoho žáka, jo, tak, kolik takovýchto žáků si ta škola může dovolit nebo ta společnost, když tam budou takovýhle 3-4, to prostě jsou neskutečný peníze. Já bych je raději dal těm učitelům.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak a teď je otázka, jestli by třeba vás nepřesvědčil alespoň to, o čem se teď právě mluví, že by mělo fungovat dvouleté přechodné období, kdy právě bude možné postupovat ještě i podle těch starých pravidel. Jestli není právě tohle správná cesta, že se to vyzkouší?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Mě to nepřesvědčuje, protože to je takový ten ústupový mediální boj, to znamená, jakoby aby úplně se ty lidi nerozzuřili nebo nezačli stávkovat na nějakých školách, tak vždyť to ještě bude za dva roky, tak se to trošku jako odloží, možná už bude zase nějaký nový ministr, protože ti mají životnost tak rok a čtvrt nebo něco průměrnou, takže to je takováhle, to je takováhle snaha, jo. To je, jak kdybych vyhlásil, že v roce 2060 něco bude světoborného ve školství a ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy už jste zaslechl nějaké zvěsti, že by paní ministryně nemusela vydržet do konce období, že už tady mluvíte o tom, že ti ministři školství mají takovou malou životnost?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, tak mezitím jsou volby, ne, jak jste říkala ty dva roky, když to bude o dva roky odložené, tak tam není ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam už potom ano, 2017 ...

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Ty volby nějak změní tu politickou scénu, takže tam vůbec není jisté, že to zůstane stejně, čili já tomuhle tomu odkladu nevěřím, to je čistě účelová, účelová věc.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Václav Klaus mladší, pedagog, expert ODS pro oblast školství, stále ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Vy jste se před měsícem vrátil po 8 letech do Občanské demokratické strany. Zatím toho návratu nelitujete?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Tak zatím nemám žádný důvod toho nějak litovat. Já jsem se rozhodl tam vrátit, protože se za prvé už pro ODSku vyjadřuju ke školství, no, vlastně ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Od roku 2014?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, nějak, jak jsem skončil ve škole a pan Fiala mě hned oslovil.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To byl, myslím, že rok 2014, pokud si to správně pamatuju.

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Takže od té doby. No, a samozřejmě já jsem spíš takový praktičtější člověk, čili radši bych v tom školství něco změnil a abych to mohl změnit, tak jako jistá politická podpora prostě je k tomu potřeba.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže jste vstoupil do ODS z toho důvodu, abyste mohl vyjadřovat ke školství a popřípadě ještě tam jsou další ambice?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Tak vyjadřovat se můžu i takhle, ale kdybych jako ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Třeba že byste kandidoval? Teď máme nejblíž krajské volby, ty vás, předpokládám, moc nezajímají, senátní?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Proč si to myslíte?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Nevím. Tak nějak, když se na vás dívám. Ne, zajímají vás nebo nezajímají?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Nezajímají.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak vidíte. A potom máme senátní volby, vy na to máte věk?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, já jsem odpůrce Senátu, takže mně už to nabízeli několikrát, dokonce i nějaký konglomerát stran, ale já jsem pro zrušení Senátu, tak tam těžko bych mohl nějak kandidovat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže nebudete. Takže potom pro vás jsou ty volby v tom roce 2017 do Poslanecké sněmovny?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Tak to je za rok a něco, tak uvidíme.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže do nich půjdete, to už je jisté?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, to jisté vůbec není, tak samozřejmě nemusí mě tam vůbec nominovat nikdo a tak dále, čili tam žádná jistota není.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Preference Občanské demokratické strany rostou. Teď podle těch průzkumů jsou kolem 10 %, ale pořád to není ještě to, na co Občanská demokratická strana bývala zvyklá. Co podle vás bude muset ODS udělat, aby byla schopná vyhrávat volby?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Tak já jsem tam teďka měsíc, tak nechci, nechci jak chytrý z Vodňan hned jim všechno začít radit. Já si myslím, že by měla být víc protestní stranou, to je jedna věc, to by jí, myslím, pomohla. Druhá věc si myslím, ten trend je pozitivní, čili ty lidi začínaj být naštvaní a ne všichni jsou ještě naštvaní tak totálně, aby volili úplně, úplně ty strany jako ještě víc radikální. No, a další věc, já si myslím, že daleko víc by se měla věnovat těm věcným problémům ještě, čili míň útočit tu na prezidenta, tu zas na někoho jiného a snažit se přesvědčit ty lidi, že ten jejich program je lepší, to by, myslím, pomohlo více, ať už ve školství nebo v hospodářství, v daních a podobně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Měli by méně útočit na Andreje Babiše v ODS?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Ale no tak to je samozřejmě politický soupeř a reprezentuje ideologicky takřka přesný opak ODSky, čili na něj útočit můžou, ale nesklouzával bych k takový tý úplně osobním útokům, to bych nechal panu Kalouskovi klidně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Protestní jste říkal, že by měla být ODS také. V čem, jaká témata by měla zvedat?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Tak jakákoliv, která hýbou, hýbou tou společností, čili podle mě má být daleko agresivnější v migrační krizi a v podobných věcech, protože tam samozřejmě utíkají voliči zase, zase jinam, kteří to můžou cítit podobně, čili já trošku mám někdy pocit, že se snaží být takový jako náhradník nějaký pomalu do vládní koalice, že jsou málo opoziční prostě, no.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A v té migrační krizi si myslíte, že by měli tedy jít až kam, jak vy byste viděl ODS a její pozici právě při těch tématech, která se týkají migrační krize?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
No, já bych byl proto, aby byla poněkud radikálnější, dál to nechci rozvádět, až kam to má jít, ale myslím si, že se má ještě víc přihlásit ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jako podobná třeba německé Alternativě pro Německo?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Tak si myslím, to si myslím, že je demokratická a relativně ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Že by to byla taková alternativa pro Česko nebo jak to chápat?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Tak to je teďka takový slovíčkaření, no, prostě, byl bych trošku radikálnější.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Bavil jste se o svém návratu do ODS se svým otcem, zakladatelem ODS, bývalým prezidentem Václavem Klausem?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
To jsem se nebavil.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Václav Klaus mladší, pedagog, expert ODS pro oblast školství byl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Děkuju za to. Na shledanou.

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Hezký večer a nezasněžte a nezmokněte úplně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak vy také. Nemáte deštník?

Václav KLAUS ml., pedagog, expert ODS pro oblast školství
--------------------
Ne, ale mám auto.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže Václav Klaus byl ve Dvaceti minutách, díky za to. Za chvilku tady na Radiožurnálu vás čekají další zprávy, Helena Šulcová přeje dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: heš

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.