V registru jsou tisíce aut s nejasným majitelem. Polopřevod vozidla dokončete do prázdnin

12. březen 2015

Je vaše auto opravdu vaše? Tak to není tak nesmyslná otázka, jak se na první pohled zdá. V registru vozidel jsou totiž stovky tisíc aut, u kterých není jasný majitel. Ten starý auto odhlásil, ale nový už jej na sebe nepřepsal. Takzvaný polopřevod musí ale dokončit do prázdnin, protože pak úřad auto nenávratně vyřadí. Ale jak se zdá, čeští řidiči i toto nechávají na poslední chvíli.

V únoru dorazilo na registry vozidel zhruba 26 tisíc řidičů, což sice vypadá jako vysoké číslo, ale z hlediska celkového počtu je to kapka v moři. Navíc tisíce aut s nedokončenou registrací stojí na plochách autobazarů, které stále doufají, že si je někdo do prázdnin koupí. Potvrzuje to i generální ředitelka největšího českého autobazaru Karolína Topolová. „V nabídce máme ještě zhruba necelou tisícovku takových vozů, ale jejich počet stále klesá. Nejzazší termín tedy vyplívá ze zákona k 30. červnu. Převedeno chceme mít určitě do konce května.“

Čtěte také

I bazary si tedy uvědomují, že v červnu to na úřadech může být na hodiny čekání, protože v takzvaném polopřevodu je minimálně 400 tisíc aut. A kdo to nestihne, dostane se podle ministra dopravy Dana Ťoka za Hnutí Ano do velmi nepříjemné situace. „U těchto vozidel k 1. červenci skončí registrace. Budou automaticky vyřazena z registru a automaticky jim končí zákonné pojištění. Potom se řidič pohybuje s velmi nebezpečným autem na silnici,“ upozorňuje Dan Ťok.

Znovu to nejde

Auto, které je jednou vymazáno z registru vozidel, už není možné administrativně znovu přihlásit. Fyzicky sice řidičům zůstane, ale jen pro ekologickou likvidaci či na náhradní díly. A kdo by chtěl autem, které nemá platnou registraci, nadále jezdit, může podle šéfa naší dopravní policie Tomáše Lercha skončit i bez řidičského průkazu.

Čtěte také

„Z registrů můžeme u těchto vozidel vyčíst, že jsou vyřazena a na silnici nemají z administrativního hlediska co dělat. Z faktického hlediska je to pro nás auto, které je v tu chvíli technicky nezpůsobilé a nesmí být vůbec provozováno na komunikaci. Řidiči hrozí obligatorně i zákaz řízení.“ Policisté navíc mají zařízení, která auto bez platné registrace, odhalí i za jízdy.

Povinné ručení

Hlavní problém je ovšem ve zrušení povinného ručení, které automaticky zaniká v okamžiku vyřazení auta z registru, tedy v tomto případě 1. července. A jak zdůrazňuje Aleš Povr z České asociace pojišťoven, řidiče na to ale nikdo neupozorní. „Oni se o tom dozvědí až v momentě, kdy by spáchali dopravní nehodu, protože v tu chvíli už za ně pojišťovna nemůže zaplatit způsobenou škodu.“ Která v případě nehody se zraněním, může klidně vystoupat až k miliónu.

A kdo si není jistý, jak je to s registrací jeho auta, může si to ověřit na stránkách Ministerstva dopravy, které podle Ťoka v nejbližších dnech spustí speciální aplikaci. „Každý řidič si tam bude moct dát svoji poznávací značku a zjistí, jestli jeho auto je v polopřevodu nebo není.“ A pokud ano, pak běžte dokončit registraci auta na úřad co nejdříve, zkušenosti z minulých let ukazují, že před koncem termínu jsou tam dlouhé fronty.

autor: evk
Spustit audio