V některých částech Prahy začnou platit různé systémy parkovacích zón. Sjednotí se až v roce 2015

6. leden 2014

Pražský magistrát sliboval celoměstský systém placeného stání už během loňského roku. Koncepce, na které jednotlivé radnice pracovaly mnohdy celé roky, ale nakonec skončila v koši. Pravidla pro společné parkování mají podle posledních zpráv začít platit až v roce 2015. To se ale některým pražským částem nelíbí a proto zavádí vlastní regulace.

Modré pruhy a smíšené zóny najdou řidiči už několik let v Praze 1, 2, 3 a 7. Jiná pravidla začnou na přelomu února a března platit v Karlíně a Libni.

„My jsme absolvovali desítky a desítky besed jak s veřejností, tak především s našimi bytovými družstvy. Dozvěděli jsme se příběhy o maminkách, které zaparkují s autem 800 metrů od svého bydliště a musí s kočárkem překonávat šest přechodů pro chodce, aby se vůbec dostaly k vlastnímu bydlišti,“ popisuje neúnosnou situaci v Praze 8 místostarosta Michal Švarc z TOP 09.

Radnice už začala svým rezidentům zdarma vydávat karty. Zažádat o ně mohou od ledna i nájemníci a podnikatelé.

„Naše úprava bude pouze svislá, budeme osazovat značky s tím, že bychom měli Karlín osazovat do konce února. V polovině března bychom teprve začali s nějakou represí při vymáhání úpravy,“ upřesňuje Švarc.

Na jaře měl začít platit systém regulace parkování i na Smíchově. Vzhledem k tomu, že ale tamní komunikace patří městu, musela radnice požádat o takzvanou výpůjčku komunikací kvůli osazení značek. Zatím ale povolení nedostala. Problémy s umístěním auta tak budou dál přetrvávat.

„Zborovského, Strakonická, Nádražní a další hlavní komunikace, které zachytávají nápor dopravy, jsou magistrátní. My máme jenom spojky mezi obytnými domy. My jsme, kdy je řádově 60 procent kapacit magistrátních, bez souhlasu s výpůjčkou opravdu v problému. Pak by ten systém nebyl funkční,“ potvrzuje starosta Prahy 5 Miroslav Zelený ze sdružení Uzdravme naši politiku.

Modrá zona na parkování

Úředníci na magistrátu podle radního pro dopravu Jiřího Nouzy z TOP 09 žádost ještě projednávají a zjišťují, zda je systém městské části v souladu se zákonem kvůli případnému vymáhání pokut ze strany policie.

Nouza už také nastínil novinky v chystaných celoměstských zónách. Ty modré by měly ubýt ve prospěch smíšených:

„Ty by umožnily živnostenským podnikatelům a vůbec firmám poskytovat práce a služby, které jsou teď omezeně dostupné, právě proto, že tak jsou dnes parkovací zóny nastaveny. Bez postihu neumožňují tyto služby poskytovat.“

Praha chce také více dbát na dodržování pravidel v placených, tedy oranžových a zelených zónách. K tomuto systému se chce v průběhu roku připojit Praha 4 nebo 10. Praha 6, kterou trápí přeplněná parkoviště především v okolí Dejvické a Bubenče, plánuje regulaci dopravy v klidu s otevřením tunelu Blanka. Jeho termín je ale nejistý.

Parkovací automat
autor: ank
Spustit audio