Tunelem pod Chlumem a Homolkou se vlaky hned tak neprojedou

14. květen 2015

U Plzně pokračuje ražba nejdelšího železničního tunelu. Obří razicí stroj ale postupuje pomaleji, než inženýři předpokládali.

Ražba nejdelšího železničního tunelu u Plzně pokračuje pomalejším tempem, než stavbaři plánovali. Obří razicí stroj Viktorie provrtává pod vrchy Homolka a Chlum první ze dvou tubusů víc než čtyřkilometrového tunelu. Původně se předpokládalo, že stroj bude postupovat rychlostí 12 až 15 metrů za den. V tuto chvíli má za sebou zhruba 100 dnů ražby a hotový by tak měl být více než kilometrový úsek. Skutečnost je ale jiná, razicí hlava teď postupuje tempem zhruba 30 milimetrů za minutu.

„Nedaří se nám to dodržet, na vině je zhoršená geologie. Jsme skutečně v nějakém skluzu, který je zhruba asi kilometr. Máme vyražených 400 metrů a co se týká časového skluzu, tak jsme asi ve zpoždění dvou měsíců. Největší problémy máme s vodou, je tady obrovský přítok, který jsme nečekali. Ty břidlice, které očekávané byly, jsou hodně rozpukané a hodně zvodnělé a způsobují, že místo, kde se razí, je velice nestabilní," popsal problémy v tunelu Milan Majer ze Správy železniční dopravní cesty.

Už letos v listopadu se přitom měla razicí hlava objevit na druhé straně, tedy na konci prvního tunelového tubusu. Jisté ale je, že se tento termín dodržet nepodaří a problémy mohou být podle Milana Majera ještě větší.

„Už dneska objektivně víme, že to zpoždění se nám nepodaří dohnat. Naopak máme obavy, že nám ještě naroste, protože se dostáváme do oblasti středové části tunelu, která má úplně stejné problematické geologické podmínky."

Trať mezi Plzní a Rokycany se má díky novému tunelu zkrátit o zhruba šest kilometrů. Vlaky by tam navíc měly projíždět rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

autoři: čer , sch
Spustit audio