Telefonát na lince Zelené vlny: Informace od řidiče může být ve vysílání do pěti minut

2. září 2015

Do pěti minut může být váš telefonát o dopravě ve vysílání Českého rozhlasu. Tisíce zpravodajů Zelené vlny i neregistrovaní řidiči volají na linku Zelené vlny, aby varovali ostatní před dopravními komplikacemi. Jak vypadá cesta jejich telefonátu až do vysílání, zjišťoval Luděk Hubáček.

Jsem na dispečinku v pražských Kobylisích, kde se zpracovává dopravní zpravodajství z celé České republiky - a nejen od policie, ale také od řidičů. Telefony zvoní jeden za druhým, na stolech jsou místo nich také moderní počítače. Dnes se tu slouží v plném počtu. Jsou tu tři operátoři a jedním z nich je také Tomáš.

Čtěte také

„Tuhle konkrétní nehodu už tam máme napsanou, ale kdyby byla nová, tak si to otevřeme jako novou zprávu, ten hovor do ní připojíme, v krátkosti popíšeme, co nám řidič řekl a pošleme to do systému,“ ukazuje operátor Tomáš na monitoru počítače.

Označí, kde je dopravní komplikace

U každého telefonátu jsem si všiml, že vám na obrazovce vyskočí speciální tabulka, vy tak během hovoru nejen popisujete, co vám řidič říká, ale zároveň musíte něco zmáčknout. K čemu to slouží, Tomáši? „To je přímo pro Český rozhlas, kde označíme buď samotný okres, dálnici nebo rychlostní komunikaci, aby to bylo přehlednější.“

Podle ředitele dispečinku Jiřího Machovce přijmou v Kobylisích denně asi 300 hovorů. „Položením telefonu vznikne MP3 nahrávka, která okamžitě odchází do Českého rozhlasu.“

Mně zpáteční cesta do rádia trvala asi půl hodiny. Jan Říha, vedoucí redakce Zelené vlny mě ale ubezpečuje, že zvuk mají k dispozici podstatně rychleji.

„Z Kobylis, z Call centra Zelené vlny a Global Assistance se k nám dostanou kolem dvou, tří minut, takže redaktoři s nimi hned pracují a velmi často jsou volající řidiči to první, co redaktoři řeší, poslouchají a mají tu informaci mnohem dřív, než se objeví například v policejních systémech. Zpravodaj totiž může být u nehody jako první,“ vysvětluje Jan Říha.

Čtěte také

Hovorů jsou během dne stovky. Co se stane s těmi, které se například do Zelené vlny Radiožurnálu nedostanou?

„Do systémů vidí i regionální stanice Českého rozhlasu, které je do svojí Zelené vlny využijí, takže se dostanou třeba i k řidičům, kterých se to přímo týká, i když se řidič na Radiožurnálu nakonec neslyší. Je to pro nás ale užitečné a my za tyhle informace děkujeme, stojíme o ně,“ říká vedoucí Zelené vlny Jan Říha.

Auto v protisměru hlásíme hned

Vedle nás sedí redaktor Bohuslav Beneš, který je tím posledním článkem v řetězu, kterému zpráva od řidiče projde pod rukama. „Řidič zavolá z dálnice, že je tam nehoda, dálnice je zavřená. Já můžu tuhle informaci předat řidičům do pěti minut. Když jede auto v protisměru, má to absolutní prioritu. Tam je nebezpečí velké nehody, takže to okamžitě můžeme dát mimořádně do vysílání,“ popisuje svoji práci Bohuslav Beneš.

Vaše informace ze silnice jsou pro dopravní zpravodajství Zelené vlny nepostradatelné. Díky vám totiž víme, co je před vámi a zavolat nám můžete kdykoliv. Stačí se jenom pamatovat číslo 800 12 20 12 (poznámka redakce: telefonní číslo se 14. listopadu 2016 změnilo na nové: 800 553 553).

autor: hbc
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.