Stanovená lhůta pro vyřizování žádostí a stížností na úřadech

18. březen 2002

Určitě budete souhlasit s tím, že úřady by měly sloužit lidem a nikoli naopak. To je ale zatím jen ideální stav, ke kterému většina institucí má pořád dost daleko. Úředník je proti nám ve výhodě. Zná předpisy a ty jsou jeho zbraní proti dotěrným žadatelům. Proto je dobré odpovědět stejným způsobem. A začít třeba zákonem stanovenou lhůtou pro vyřizování žádostí a stížností.

Pevnou lhůtu pro vyřízení našich požadavků na úřady stanovil zákon o správním řízení na třicet dnů a týká se jak státních, tak i obecních institucí.

Kupka: Zákon říká, že v případě jednoduché záležitosti může úřad žádost vyřídit okamžitě, v jiných případech do třiceti dnů. U ještě složitějších věcí, kdy je třeba získat další vyjádření a vstupy pro rozhodnutí, tak tam je lhůta šedesát dnů.

Podotýká mluvčí pražského magistrátu Martin Kupka a dodává, že úředníci mohou sami rozhodnout, na základě svých zkušeností, jestli je delší lhůta nezbytně nutná. Neměli by ji ale zneužívat.

Kupka: Šedesáti denní lhůta se zpravidla vztahuje na složitá územní rozhodnutí, složitá stavební rozhodnutí, kdy úřad potřebuje pro kvalitní rozhodnutí celou řadu vyjádření v oblasti životního prostředí, územního plánování. Než se sejdou všechny analýzy a podaří se je vyhodnotit, je potřeba více času.

Úředník by vás měl upozornit na prodlouženou lhůtu, a když vám žádnou neoznámí, raději se zeptejte. I během vyřizování se může stát, že úřad základní třicetidenní lhůtu nestihne. Pak by vám to ale měl oznámit. V případě, že ani během šedesáti dnů vaši žádost nezvládne, můžete si stěžovat u vyšší instance.

Kupka: Tedy podnět o nečinnosti úřadu. Nadřízený orgán může podniknout šetření, zjistit pravdu, prodloužit lhůtu, přijmout záležitost do své kompetence a sám vydat rozhodnutí.

Takovou vyšší instancí jsou obvykle příslušná ministerstva. Tedy například u stavebního povolení Ministerstvo pro místní rozvoj, u ekologických záležitostí Ministerstvo životního prostředí, a tak podobně. Zdržet vyřízení žádosti nebo stížnosti ale můžeme i my sami. V případě, že nedodáte potřebné doklady a úřad nemůže kvalifikovaně rozhodnout. Pokud ale není vina na vaší straně a přesto se vyřízení žádosti zdrží, může to liknavý úředník také pocítit.

Kupka: Ředitel jeho odboru, ředitel magistrátu ho může potrestat, má k tomu řadu možností, od nepřiznání osobních hodnocení až po rozvázání pracovního poměru.

autor: alh
Spustit audio