Spotřebitelské spory by mělo být možné řešit mimosoudně. Návrh podpořila vláda

16. březen 2015
Zprávy

Ministerstvo průmyslu a obchodu chce zavést systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Navrhuje také, aby Česká obchodní inspekce mohla nahrávat během kontrol průběh předváděcích akcí bez souhlasu pořadatelů. Novelu zákona o ochraně spotřebitele dnes podpořila vláda.

Spory mezi obchodníky a spotřebiteli, například reklamace zboží, by mělo být možné řešit mimosoudní cestou.

Teď má zákazník jedinou možnost - obrátit se na soud. To ale bývá často zdlouhavé a finančně nákladné.

„Když se spotřebitel dostane do sporu s firmou, tak je tam asymetrie informace. Firma ví v zásadě všechno o tom problému, spotřebitel málo. Takže tam dostane někoho z ČOI, kdo to také umí, a ten už je lepším partnerem,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek z ČSSD.

„A pro firmy je výhoda v tom, že se jim nedostane tolik případů k soudům, které je také zatěžují. Taková je praxe starých zemí EU, především ve Spojeném království toto dobře funguje,“ dodává.

Spotřebitelské spory by nově měly rozhodovat takzvané subjekty mimosoudního řešení, jimiž mají být Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Česká obchodní inspekce.

„Na krajských pobočkách ČOI bude moci spotřebitel řešit své spotřebitelské spory asi nejčastěji. Mělo by to být bezplatné a mělo by to být i rychlé a bezformální, řekněme takový opak toho, k čemu dnes dochází u soudů,“ poznamenává právník dTestu Miloš Borovička.

Ministerstvu financí vadilo, že by právo řešit spory měly dostat soukromé subjekty například i v energetické nebo telekomunikační oblasti. Tam už totiž mají možnost spory rozhodovat instituce jako Energetický regulační úřad nebo Český telekomunikační úřad.

Ministerstvo průmyslu přišlo s kompromisem

Podle náměstka ministra financí za ČSSD Martina Prose ale ministerstvo průmyslu nakonec přišlo s kompromisem.

„Tyto instituty tam zůstanou, že to budou soukromé subjekty, ale budou rozhodovat pouze spory, které spadají pod Českou obchodní inspekci. A to už za nás jako za ministerstvo financí s odpovědností za finanční trh nepadá do naší kompetence a my s tím nemáme žádný problém,“ potvrzuje Pros.

Povinnost vytvořit systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů ukládají Česku evropské zákony. Bude tak možné řešit třeba i reklamace nákupů ze zahraničních e-shopů.

„Stále významnějším problémem je obchodování na internetu. V ideálním případě by to mělo být tak, že sice nezajistíme českým spotřebitelům globální ochranu, ale alespoň v rámci evropské osmadvacítky, což už je významný pokrok,“ poznamenává Mládek.

Záznam z předváděcích akcí bez souhlasu pořadatelů

České obchodní inspekci také zákon umožní nahrávat předváděcí akce bez souhlasu pořadatelů. Záznam by pak mohla podle ministerstva použít jako důkaz ve správním řízení nebo před soudem.

„Šmejdi jsou vynalézaví. Ačkoli se už několik let přijímá legislativa, která jim má zabraňovat v podvádění převážně seniorů, tak si stále hledají nové způsoby,“ upozorňuje právník d-Testu Miloš Borovička a dodává:

„Tohle pomůže, ale ono se často stává, že těch předváděcích akcí je tolik, že obchodní inspekce ani nemůže stíhat je všechny pokrýt.“

Letos si změna vyžádá desítky milionů korun. Od příštího roku by mělo posílení ochrany spotřebitele stát zhruba 50 milionů korun ročně. Peníze dostane především Česká obchodní inspekce, která by měla zřídit nová pracovní místa.

autoři: jac , Jaroslav Gavenda
Spustit audio