Snad v létě, doufá pražský magistrát v otevření tunelu Blanka

29. prosinec 2013

Otevření tunelového komplexu Blanka měla být v Praze událostí jara příštího roku, plánovalo se dokonce, že se novou trasou projede i pilot formule 1 Sebastian Vettel v závodním voze. Z velkých plánů prozatím sešlo. Před Vánocemi se stavební práce na tunelu zastavily. Firmě Metrostav došla trpělivost, protože jí Praha dluží přes dvě miliardy korun na fakturách. Spor řeší Rozhodčí soud a datum otevření není vůbec jasné. Snad v létě, doufá magistrát.

To, že s proplácením faktur firmě Metrostav a jejím subdodavatelům není všechno v pořádku, se vědělo už před několika měsíci.

Ostatně údajná neochota pražské ODS řešit problémy s výstavbou Blanky byla i jedním z důvodů rozpadu magistrátní koalice na jaře tohoto roku. Od té doby má investici za více než 36 miliard korun na starosti pouze TOP 09.

Dluh vůči Metrostavu se však za tu dobu nesnížil. Naopak. Magistrát začal prověřovat faktury s podezřením, že byl překročen zákonem stanovený dvacetiprocentní limit za vícepráce.

„Situace v kategorizaci není tak jednoduchá, protože vzhledem k tomu, že cena tunelu Blanka byla navýšena, dostali jsme se v oblasti schvalování těchto peněz na hranu zákona o veřejných zakázkách, protože nárůst ceny už je natolik velký, že v podstatě neexistuje jednoduchá zákonná cesta, jak ten dluh zaplatit,“ řekl v květnu letošního roku primátor Tomáš Hudeček z TOP 09.

Na magistrátu tak zůstávaly nejen peníze, ale také desítky neschválených změn v projektu. Po měsících trpělivého vyčkávání proto Metrostav slovy svého mluvčího Františka Poláka oznámil, že stahuje své dělníky ze stavby.

„Sedmého prosince zastavujeme práce na výstavbě tunelu Blanka. To zastavení znamená, že bude zabráněno vstupu do prostor tunelu. Zůstane jeden vstup pro přístup montážníků, všechno ostatní bude zavřeno, oploceno, zabezpečeno tak, aby tam nikdo nemohl,“ uvedl Polák.

Neplatné smlouvy?

Na rozhodnutí stavební firmy však Praha zareagovala ještě vyšší kartou. Celý tunel Blanka se prý staví na černo a smlouva na dodavatele je neplatná. Tento názor potvrdily i tři nezávislé právní kanceláře. Takže i když magistrát podle náměstka pro dopravu Jiřího Nouzy z TOP 09 peníze na zaplacení dluhu má, nezná cestu, jak ho legálně zaplatit.

„Praha má v současné chvíli k dispozici finanční prostředky, aby tu dlužnou částku uhradila v podstatě obratem, tato rada má skutečně jediný problém, a to je právní posouzení platnosti či neplatnosti,“ řekl Nouza.

Metrostav i Praha už podaly žalobu k Rozhodčímu soudu, který má spor vyřešit. To však bude nejdříve za čtyři měsíce.

V tunelu zatím pokračuje v práci pouze firma zajišťující technologie. Hotový není Trojský most a povrchové úpravy křižovatek nebo parků. Město doufá, že se Blanku podaří otevřít alespoň v létě.

autor: ank
Spustit audio