Sladkosti za 140, úklid za 1200 korun. Češi vyrazili na velikonoční nákupy

Nakupování (ilustrační foto)
Nakupování (ilustrační foto)

Velikonoční svátky pro mnoho lidí začínají už na Zelený čtvrtek, kdy většina vyráží na nákupy. Není divu, vždyť po Vánocích jsou Velikonoce druhým vrcholem roku, pokud jde o prodej takzvaného vysokoobrátkového zboží. A co nejraději nakupujeme? Potraviny, alkohol, ale třeba i úklid celé domácnosti.

Pokud jste „typický Čech”, pak svůj velikonoční nákup pravděpodobně plánujete na Zelený čtvrtek nebo Velký pátek a utratíte za něj až o čtvrtinu víc peněz než za běžný nákup v průběhu celého roku. Alespoň to tvrdí průzkum společnosti Gfk.

„Zvýšené výdaje se týkají masa, majonéz a tatarských omáček, prostředků na pečení, džemů a sladkých pomazánek, másla, margarínů, vajec, slaných pochutin a destilátů, piva a sycených nealko nápojů,” vypočítává Vladimíra Šebková z GfK.


Z alkoholu lidé o Velikonocích v obchodech nejčastěji sahají po rumu, hořkobylinných likérech nebo slivovici.

Hlavně u malých koledníků jsou oblíbené i sladkosti. Jen v březnu si je podle průzkumu nakoupily víc než tři pětiny českých domácností, průměrně nás vyšly na 140 korun. Mimochodem, nejvíc za sladkosti utrácejí domácnosti v Moravskoslezském kraji, naopak nejméně ty na severu Čech.

Velký jarní úklid za dvanáct set

Předvelikonoční čas je zároveň i obdobím, kdy se české domácnosti pouštějí do velkého jarního úklidu. A na tržbách obchodníků je to znát.

„Velikonoce jsou hned po Vánocích druhým vrcholem roku, co se úklidu týče. Během dubna je poptávka po úklidu ve srovnání s předchozím měsícem výš o pětadvacet procent,” říká Tomáš Holý, mluvčí portálu Lidská síla.cz.

Za úklid celé domácnosti včetně mytí oken nebo žehlení zaplatí lidé průměrně kolem dvanácti set korun. Některé slevové portály ale nabízejí tříhodinový úklid domácnosti za polovinu.