S pražskou MHD je spokojeno více cestujících než dřív, tvrdí Ropid

10. leden 2013

Cestující v pražské MHD jsou i po zářijové rošádě na většině tramvajových i autobusových linek spokojenější než v minulých letech. Do kolonek spokojený nebo téměř spokojený se zařadilo 93 % cestujících, což je o 6 procent víc, než v roce 2011. Celkově by pak lidé hromadnou dopravu v hlavním městě oznámkovali dvojkou. Vyplývá to z ankety, kterou po zavedení podzimních změn nechal zpracovat pražský organizátor dopravy Ropid.

„Třiadevadesát procent cestujících je spokojeno a pouze 7% nespokojeno. Většina otázek byla hodnocena známkováním jako ve škole. To znamená 1 nejlepší, 5 nejhorší. V tomto případě je vidět, že ta spokojenost koresponduje s průměrnou známkou, která je tedy 2,3%," představil projektant výzkumu Jan Rajmon hlavní výsledky ankety, kterou s 3 100 cestujícími prováděli dotazovatelé od října do listopadu na 60 vytipovaných stanicích a zastávkách.

„Nejlépe dopadla otázka, která říká, že MHD se dostanu všude, kam potřebuji, kde ta známka je 1,7. Dále otázky týkající se spolehlivosti, respektive dodržování jízdních řádů 2,1. Relativně nejhůře otázka cesta MHD je pro mě rychlejší než cesta autem, kde to 2,3 hodnoceno."

Překvapivě více než polovina dotázaných přitom preferuje rychlejší dopravu s více přestupy. Těch po září přibylo 11% cestujících a 87% žádné nepřibyly. Doba jízdy se ovšem podle ankety prodloužila až 19%.

Přesto MHD zaznamenala jen tříprocentní úbytek cestujících, přičemž se ale v Praze podle průběžných statistik automobilová doprava nezvýšila. Podle náměstka pro dopravu Josefa Noska z ODS se tedy katastrofické scénáře některých dopravních odborníků a aktivistů nenaplnily a zářijové změny měly smysl.

„Výrazné procento cestujících je spokojenější, přestože tyto výsledky jsme sbírali 2-3 měsíce poté, co proběhly změny. Já si to vysvětluji tím, že opravdu měly smysl. Mělo to logiku a lidé ocenili to, že celý ten systém je jednodušší, přehlednější."

Spokojenost cestujících všude ideální není

Například oblasti kolem stanic metra Budějovická, Kačerov nebo v Modřanech se celková známka nachází pod průměrem.

„Výsledky ankety chceme porovnat s výsledky přepravních průzkumů, co se týče obsazenosti vozidel a budeme porovnáva,t zda to, co se děje na té zastávce v reálu opravdu odpovídá tomu, co se tam těm cestujícím nelíbilo a na základě toho potom uděláme nějaké vyhodnocení," říká ředitel Ropidu Pavel Procházka s tím, že první vlna březnových drobných úprav pak zohlední i některé požadavky městských částí, se kterými Ropid stále jedná.

K výsledkům ankety se ale odmítavě staví například iniciativa Auto*Mat, která změny v pražské MHD sleduje.

„Byla tady nějakým způsobem nasčítána čísla, aby se dosáhlo magické cifry 93% spokojených, ale ty dotazy se netýkaly těch konkrétních změn. Třeba ty změny 19% lidí prodloužily cestu. Paradoxně jediná pozitivní reakce je, že se jedna po druhé začínají dělat nějaké menší korekce, na které ale odborná veřejnost a občanská sdružení upozorňovala už před zavedením změn," nešetří kritikou mluvčí Auto*Matu Vít Masare.

autoři: eku , jam
Spustit audio