Řidiči častěji ujíždí od nehod na parkovištích obchodních center

Odřený lak - ilustrační foto (CC)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Odřený lak - ilustrační foto (CC)

Zkušenosti s poškrábaným autem má v České republice stále více řidičů. Velká část škod přitom vzniká na parkovištích v době, kdy řidič poškozeného vozu vůbec není přítomen. Policie loni řešila téměř 9000 takových případů. Podle jejich statistik je to nejvíc za posledních šest let.

„Zaparkoval jsem u obchodního domu a pak jsem se vrátil a auto jsem měl odřené. Poškozený byl celý bok, oboje dveře a hodně poničený byl i plastový práh,“ popisuje situaci řidič Luboš. Na čele se mu při vzpomínce na to, že viník už na místě nebyl a opravy si tak hradil sám, dělají vrásky.

Podle Petra Habenichta z Policejního prezidia řeší policisté nejčastěji na parkovištích právě podobné případy. „Nejvíce nehod na parkovištích u obchodních domů vznikne, když řidiči couvají z parkovacího místa, zavadí o vedlejší vozidlo a následně z místa ujedou.“

Čtěte také

Přitom by stačilo, kdyby viník počkal na majitele nebo alespoň nechal za stěračem svoji vizitku s kontaktem. Škodu na autě by pak uhradila pojišťovna z jeho povinného ručení, pokračuje mluvčí České asociace pojišťoven Monika Bartlová. „V případě, že je viník dopravní nehody znám, pak stačí vyplnit společný záznam o dopravní nehodě, pořídit si fotografie z místa nehody a případně zajistit svědky nehody.“

Jsou ale i případy, kdy viník na místě je, ale odmítá se ke škodě přiznat. Podle právníka z oboru dopravy Josefa Biňovce je dobré okamžitě přivolat policii. „Je potřeba přivolat Policii České republiky a zajistit podrobnou dokumentaci. Je důležité vyfotit jak auto poškozeného, tak i auto viníka nehody.“

Policie pak nehodu sama zdokumentuje, a pokud je na místě kamera, tak si může vyžádat záběry a použít je jako důkaz. Následně vyzve viníka k podání vysvětlení, pokračuje advokát Josef Biňovec. „V případě, že se viník nebude doznávat, tak policie nechá zpracovat znalecký posudek znalcem z oboru strojírenství, který poté porovná ty stopy poškození a to je v podstatě ten rozhodující důkaz.“

Podle policie i České asociace pojišťoven je ale stále hodně případů, kdy není viník znám. Majitelé poškozených vozidel pak platí škodu ze svého havarijního pojištění. Pokud ho nemají sjednané, tak jim nezbývá nic jiného, než si uhradit opravy ze svého.