Reklamaci jídla nebo pokoje řešte přímo na místě s delegátem, radí cestovní kancelář
Nefunkční klimatizace, pokoj bez výhledu, ale i nevyhovující jídlo, to jsou nejčastější důvody stížností českých turistů na zájezdech do zahraničí. Vyplývá to z aktuálních statistik asociací cestovních kanceláří. Obyvatelé Olomouckého kraje jsou ale v reklamacích zájezdů zatím celkem zdrženliví.
„Pokoj byl jiný, než jak ho prezentovali v cestovní kanceláři,“ popisuje svou letošní dovolenou na jednom z italských ostrovů paní Markéta z Olomouce. Jak se v takovýchto situacích nejlépe zachovat, upřesňuje vedoucí pobočky cestovní kanceláře v centru Olomouce Tereza Dieslová. „Okamžitě žádat o výměnu pokoje nebo řešit na místě s delegátem. Zpětně jim už tady neumíme pomoci,“ říká.
Paní Markétě se reklamace na místě podařila a s jednáním své cestovní kanceláře byla nakonec spokojená: „Nakonec všechno dobře dopadlo. Dostali jsme náhradní pokoj a výlet jako kompenzaci.“
Češi podle údajů Asociace cestovních kanceláří České republiky reklamují v průměru asi půl procenta zájezdů. Letošní čísla z dlouhodobých statistik nevybočují. „Z Olomouckého kraje odjede na dovolenou s cestovními kancelářemi přes 190 tisíc klientů. Většina z nich cestuje do zemí, které důvěrně znají, jako je Chorvatsko a Řecko, a proto je reklamací v tomto kraji méně, než je celostátní průměr,“ uvedl mluvčí asociace Jan Papež.
S reklamací zájezdu pomůže i Sdružení obrany spotřebitelů
Úspěšné reklamace se nejčastěji týkají nefunkční klimatizace, ubytování v jiném než objednaném pokoji nebo jídla. Turisté si ale podle mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Terezy Pickové často stěžují i na nejrůznější banality, které delegáti napravit ani nemůžou: „Klientce vadilo, že se prodávalo méně zmrzliny, než by si představovala, nebo že ručníky nejsou skládané do labutě. Reklamován byl i větší výskyt komárů v kempu.“
Pokud s reklamací klient nepořídí, může se obrátit například na Sdružení obrany spotřebitelů. „Setkáváme se hlavně s reklamacemi na cestovní kanceláře, které zkrachovaly,“ říká předsedkyně sdružení Gerta Mazalová.
Česká obchodní inspekce případy reklamací zájezdů v Olomouckém kraji neeviduje. Inspektoři totiž řeší jen to, jestli cestovní kanceláře reklamace vyřizují správně, podle zákonů.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ONLINE: Rusové získali ‚klíč k Bachmutu‘. Vojáci postoupili u města na Donbase, píše ukrajinský web
-
Ani nevím, jestli ty židle házeli po nás, říká redaktor České televize o bitce příznivců Plzně a Sparty
-
Komplicové na místě, manželka Ukrajinka a chybějící krev. Sedm dezinformací kolem atentátu na Fica
-
Nikdy ji nezlomili. Nová nahrávka přibližuje hrdinství Skálové, 16 let ve vězení nelitovala