Reklama ve schránkách a nový zákon

31. květen 2002

Už od zítřka bychom měli v našich poštovních schránkách nacházet méně reklamních letáků. Začne totiž platit nový zákon o reklamě, který omezuje nejen propagaci tabáku, alkoholu a léků, ale také nevyžádanou reklamu. Je to vůbec poprvé, podotýká prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný, co se české zákony zabývají nevyžádanou reklamou.

Pokorný: Zákon říká, že šíření nevyžádané reklamy, pokud vede adresáta k výdajům nebo ho obtěžuje, se zakazuje. Jde o ustanovení, na jehož základě se lze účinně bránit.

Jak si ale vyložit slova "pokud vede k výdajům adresáta". Většina reklam, až na vzácné výjimky, nám doporučuje, abychom si koupili nějaké zboží nebo službu určité firmy, a to znamená dost často hodně vysoké výdaje. Výklad tedy může být rozmanitý.

Pokorný: Umím si představit, že by nebyly přímo vedoucí k tomu, abych něco platil člověku, který reklamu vede, ale pokud by ji třeba lepili na dveře, musel bych si platit výdaj za její odstranění. Takže se to dá vysvětlit volněji než jen tak, že musím někomu platit.

Jasnější je další omezení, tedy, že reklama někoho obtěžuje. Tady záleží už na osobním pocitu.

Pokorný: Pokud se cítím obtěžován a šiřitel nepřestane, tak se obrátím na příslušný živnostenský úřad a oznámím, že taková nevyžádaná reklama mne obtěžuje. V rámci správního řízení by se mělo zjistit, jestli došlo k porušení zákona a případně uložit sankci.

To znamená třeba i vysokou pokutu. Bránit se ale nemusíme jenom prostřednictvím úřadu. Měla by totiž stačit nálepka na schránce, že reklamní letáky si nepřeji doručovat a firmy by to měly respektovat. Horší to bude v případech šíření nevyžádané reklamy třeba formou zpráv SMS na mobilní telefon nebo e-mail. A hlavně bychom si měli uvědomit, komu dáváme svou adresu, protože zákon jasně hovoří o nevyžádané reklamě. A často s vidinou nějaké výhry se účastníme spotřebitelských soutěží a na anketním lístku může být třeba velmi drobným písmem uvedeno, že souhlasím se zasíláním reklamních tiskovin.

Pokorný: Pokud jsem s tím souhlasil, pak mi to může být doručováno, ale zákon na ochranu osobních údajů umožňuje kdykoliv takový souhlas odvolat.

Každý z nás má ale k reklamě jiný vztah. Někomu vadí, někdo ji zase uvítá, protože mu nabízí informace o zboží nebo službách, které zatím neznal a které mu mohou nějak prospět. Takže, jestli ustanovení nového zákona využijete, záleží jenom na vás.

autor: alh
Spustit audio