Před dvaceti lety poprvé vzlétl český bitevník L159 ALCA. Dodnes plní bojové mise
Když se roky vyvíjí nové letadlo, je jeho první let pro konstruktéry hodně emocionální zážitek. Konstruktéři bojového letounu L159 měli svůj velký den přesně před dvaceti lety.
Příběh začal v devadesátých letech, kdy se zrodil pokračovatel legendárního Delfína. Jenže L-29 Delfín, celkem továrna vyrobila skoro tři tisíce kusů, mířil povinně do armád Varšavské smlouvy, kdežto při nabízení Alky hrála roli konkurence.
Projekt nových cvičných bojových letounů L-159 měl být tehdy záchranou společnosti Aero Vodochody i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu. Armáda i výrobce předpokládali zájem o dvět stě kusů, v tom případě by se zaplatil nákladný vývoj.
Technické údaje
Délka: 12,73 m
Rozpětí: 9,54 m
Výška: 4,80 m
Maximální vzletová hmotnost: 8 000 kg
Maximální rychlost: 936 km/h u hladiny moře
Dostup: 13 200 m
Vzletová dráha: 440 m
zdroj: Wikipedia
Letoun poprvé startoval z letiště ve Vodochodech a letěl do nedalekých Kbel. Testování dopadlo úspěšně a tak L159 začala kupovat česká armáda. A používá je dodnes.
Nešťastný byl i vstup firmy Boeing do Aera v roce 1998. Boeing slíbil pomoc při pronikání na zahraniční trhy, kupce pro L-159 ale nenašel. Stát proto po několika letech strategické partnerství s Američany ukončil a v roce 2006 prodal Aero Vodochody investiční skupině Penta.
V několika případech byl tehdy kontrakt na prodej L-159 na spadnutí, nic nakonec nevyšlo, armáda se zbavila jen pěti letadel, která vyměnila za jeden ze čtyř přepravních strojů CASA. Jedna L-159 se ale do Česka vrátila jako kompenzace za nedostatky v dodávce letadel CASA na straně španělského výrobce.
ALCA má zahraniční zákazníky v USA, používá ho i irácká armáda. „Je to jedinný letoun ve své kategorii lehkého proudového bitevníku prověřený v boji,“ říká mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík. „Momentálně jednáme s novými zájemci a jsme schopni kdykoliv obnovit výrobu.“
Celkem zatím podnik vyrobil 73 kusů letadla L159. To, že se nabízí 20 let starý stroj, není nic výjimečného, podotýká šéfredaktor časopis Letectví a kosmonautika Jan Čadil. „Například prototyp F15 vzlétl poprvé před 45 lety a dodnes se vyrábí a vyrábět bude. Nejnovější objednávka je z Kataru.“
L159 létá rychlostí až 936 kilometrů za hodinu. „Je poměrně moderně vybavený, současně má příznivé provozní náklady a výborné letové vlastnosti. Tato kombinace dává letadlu výjimečnost a je na špici ve své kategorii,“ dodává Čadil.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ANO se zdráhá povolit hejtmanům kandidovat do Sněmovny. ‚Je to hra, do voleb půjdou,‘ říká politolog
-
‚Zlý vlk‘ Trump se na javorové dveře nedoklepal. V Kanadě má utrum, tvrdí expert
-
Emoji sýrové pizzy jako znak dětské pornografie? Francouzská policie varuje před pedofilií na internetu
-
Těším se na výzvu. Klub jako Pardubice je čest vést, vyhlíží nové angažmá na východě Čech Pešán