Praha chce spustit bikesharing, chystá výběrové řízení na provozovatele

6. březen 2014

Praha chce spustit projekt bikesharingu, tedy veřejného půjčování kol. Inspirovala se v zahraničí, kde systém úspěšně funguje. Třeba v Paříži, Londýně, Mnichově či Vídni. Pražský magistrát už připravil podklady a chystá výběrové řízení na provozovatele.

Kritici myšlenky upozorňují na to, že terén v hlavním městě není pro cyklistiku zcela vhodný. Problémem podle nich může být také vandalismus.

Spuštění systému veřejného půjčování kol vyjde asi na 60 milionů, provoz bude pak ročně Prahu stát 10 milionů korun. K dispozici by měla být asi tisícovka kol.

Jitka Vrtalová z Asociace měst pro cyklisty to vítá: „Bikesharing určitě má šanci na úspěch v Praze. Podmínkou toho ale je, aby se souběžně vytvářela bezpečná infrastruktura.“

Podle pražského magistrátu ale ukáže až praxe, jak se česká metropole s narůstajícím počtem jízdních kol vyrovná.

„Pokud budou výpůjční stanice, tak budou lehce odmontovatelné. A kde zjistíme, že by třeba byl velký střet s chodci nebo že to nevyhovuje, tak bychom chtěli stanice přemísťovat,“ přibližuje předsedkyně magistrátní komise pro cyklodopravu Monika Krobová Hášová.

Praha by podle ní chtěla projektem pověřit renomovanou firmu se zkušenostmi ze zahraničí, aby se předešlo případnému kolapsu a nepříjemnostem.

Půjčit si kolo bude možné hned na několika místech Prahy - a to za 500 korun ročně. Roli platební karty by v tomto případě měla plnit Opencard.

Bývalý cyklokoordinátor pražského magistrátu Pavel Polák si myslí, že plány na zavedení bikesharingu by bylo potřeba lépe rozpracovat. Upozorňuje, že projekt je určen pro občany, kteří si například potřebují ve městě rychle něco vyřídit, a ne pro cyklisty.

„Na kola se do Prahy dostane velký počet méně zkušených jezdců. Praha na to podle mého názoru – a to je hlavní chyba – ještě dodneška i po několika letech rozvoje cyklistiky není psychologicky ani fyzicky a fyzikálně připravena,“ vysvětluje.

Kolo si lze už několik let půjčit v Karlíně

V Praze se zatím objevily jen malé vlaštovky bikesharingu. Jednou z nich je Karlín, odkud se měl systém původně šířit dál. „Máme tady stanici pro osm kol. V současné době je ale jen jedno kolo připojeno. Bylo to plánované, ale přišly záplavy,“ říká Charles Buttler.

Jeho firma, která provozuje půjčovny kol v Británii, Francii a také v Moskvě, přišla s projektem bikesharingu do Prahy právě do Karlína, jinde se zatím systém nerozšířil. Další pražskou vlaštovkou je pražský Suchdol, kde bikesharing zavedlo sdružení Žijeme tady.

„Používáme stará nepotřebná kola, která vybíráme od místních obyvatel. Následně je uvedeme do provozuschopného stavu a nabarvíme na růžovo, aby vynikla,“ popisuje fungujování bikesharingu v Suchdole Martin Petřík ze sdružení Žijeme tady.

Praha je jedním z posledních hlavních měst v Evropské unii, které nemá bikesharing po celém městě. O nápadu uvažují i v Plzni, která bude příští rok evropským hlavním městem kultury.

Ve Vídni mají dokonce cykloradnici

V zahraničí už bikesharing funguje třeba v Mnichově, Paříži, Lyonu nebo v Londýně, kde si lidé půjčují deset tisíc kol. Nedávno systém zavedli i v Moskvě.

Například ve Vídni mají 116 stanic se 1400 koly a počet registrovaných uživatelů kol rychle roste. Je jich už skoro půl milionu. Viceprezident evropské cyklistické federace Daniel Mourek ale upozorňuje, že Praha nemůže dohnat Vídeň okamžitě, protože rakouská metropole svoje cyklostezky dlouhodobě rozvíjí a financuje.

„Třeba ve Vídni udělali takzvanou cykloradnici, čtyři lidi jsou tam zaměstnaní a mají pověřeného člověka,“ popisuje Mourek.

Pověřeným člověkem vídeňské radnice pro cyklistiku je Martin Blume. „Infrastruktura je velmi důležitá, ale skutečné důvody, proč lidé nejezdí na kole, jsou často v hlavě. Dopravní chování je otázka zvyku, tvoří se v nás roky,“ říká.

autoři: vlk , vob , tby , mkk , krw , bre
Spustit audio