Policejní statistiky: v okolí nově otevřených dálnic ubývá nehod

Dálnice (ilustrační foto)
Dálnice (ilustrační foto)

Dálnice jsou nejbezpečnějším typem silnice a mají ještě jednu výhodu. Po jejich otevření se totiž většinou zklidní doprava i na souběžných silnicích nižších tříd. A taky tam ubyde nehod. To dokládají i policejní statistiky nehodovosti z posledního úseku dálnice D11 mezi Prahou a Hradcem Králové. Ten je otevřený už rok a díky němu se zvýšila bezpečnost i na souběžné silnici.

Většina nákladní dopravy teď jezdí po dálnici. Bylo proto možné část přetíženého úseku silnice 11 mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové začít opravovat a zvýšit tak jeho bezpečnost. „Tato komunikace v současné době prochází rekonstrukcí. Od doby otevření dálnice D11 nedošlo na silnici I/11 k žádné tragické dopravní nehodě. Za stejné období roku předchozího byly usmrceny dvě osoby,“ dodává mluvčí královéhradecké policie Magdalena Vlčková.

K podobnému zklidnění dopravy a ke snížení počtu nehod došlo i v Ústeckém kraji, když tam koncem roku 2016 otevřeli poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří. Pokračuje šéf ústecké dopravní policie Jiří Ušák. „Ta objezdová ramena, to je ta osmička nebo třicítka, ta byla zatížena každý rok statisticky během těch 10 let zhruba 7 obětmi na životech. Dálnice, tak jak ji známe dnes, je v provozu necelé dva roky. Zatím tam byla jedna jediná tragická dopravní nehoda.“ A to letos, na začátku srpna u sjezdu na Řehlovice.

Čtěte také

Podle policejních statistik je ale zřejmé, že po otevření dálnice je celkový počet nehod na souběžných silnicích ani ne poloviční. Přesto ale loni na tuzemských silnicích zemřelo více než 500 lidí. Většina z nich v obcích nebo na silnicích nižších tříd. Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti to právě souvisí s pomalou výstavbou dálnic.

„Pokud by byla dostavěna kvalitní dálniční síť, tak jsem přesvědčen o tom, že ročně ušetříme minimálně desítky lidských životů.“

V Česku je podle Ředitelství silnic a dálnic něco přes 1200 kilometrů dálnic a zhruba 800 kilometrů k dobudování ještě chybí. V průměru se ročně postaví 25 kilometrů dálnic. Při takovém tempu budou všechny dostavěny kolem roku 2050.