Plzeňská Škoda Power chce stavět v Indii

17. červen 2008

Plzeňská Škoda Power jedná s indickou vládou o nákupu pozemků na stavbu továrny na výrobu a montáž turbín. Firma, která už získala tři hektary, chce pozemek zdvojnásobit. Účastní se několika tendrů na dodávku turbín a podle jejich výsledků rozhodne o startu stavby. Pokračuje Monika Zettlová.

Jak řekl ředitel Škody Power Jiří Zapletal, start se předpokládá počátkem příštího roku. Aby mohla Škodovka dále růst, jedná s místní vládou o nákupu dalšího pozemku. Už má hotový projekt továrny za více než miliardu korun. Česká developerská firma CIAS připravuje stavbu infrastruktury. Rychlost budování závisí také na tom, jak se firmě podaří získat ve druhé polovině roku nějakou z větších zakázek, o které se strojírny uchází.

Podle Jiřího Zapletala, potenciál trhu je ohromný, v Indii je stále 600 milionů lidí bez elektrické energie. Při kalkulaci, jaká je kapacita lokálních firem, stále je tam velké okno. Takže podpisy několika kontraktů během následujících týdnů jsou více než pravděpodobné.

Rotor turbiny

Škoda Power atakuje dva okruhy - průmyslové turbíny od 20 do 50 MW a státní či národní firmy. Menší průmyslové stroje jsou četnější v režii soukromých investorů, kteří nezadávají povinný podíl lokálních výrobců, ale požadují hlavně účinnost a technické parametry. Tam má Škodovka velkou šanci porazit čínskou konkurenci. V segmentu velkých "státních" zařízení o výkonu 500 MW se bude Škoda Power stále potkávat s místní ochranou trhu. Nicméně už je v oblasti velmi dlouho a Zapletal věří, že technická kompetence a parametry turbín uspějí.

Škoda Power nedávno uspěla v Indii s jedním turbosoustrojím. Další kontrakt 2 x 160 MW získala a čeká na jeho vstoupení v platnost. Podnik se nyní rozhoduje, zda nabídne zařízení 4 x 500 MW. Závisí to na tom, zda se firmě podaří překonat administrativní překážky, které zvýhodňují lokální výrobce.

Kondenzační turbina

Indie potřebuje instalovat do deseti let 100.000 MW elektrického výkonu. V zemi je 100 energetických bloků Škoda, dodaných z Plzně i místní firmou BHEL, které Škoda prodala v 70. letech licenci.

autor: čer
Spustit audio