Ozvěny dne 4. ledna 2010

4. leden 2010
Ozvěny dne

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Přehled zpráv

Jan BUMBA, moderátor Martin DRTINA, moderátor moderátor:
Prezident Klaus varoval, že nepodepíše žádné zákony, které by prohloubily schodek rozpočtu.

Václav KLAUS, prezident České republiky:
Čísla za rok 2009 jsou skutečně hrozivá. Rok 2010 to není o nic lepší.

Jan BUMBA, moderátor Martin DRTINA, moderátor moderátor:
Zavedení elektronického mýtného na Slovensku zkomplikovalo provoz na našich hranicích.

Jan BUMBA, moderátor Martin DRTINA, moderátor moderátor:
V Mostech u Jablůnkova je několikakilometrová kolona kamionu.

dopravní policista z české hlídky:
Oni tam můžou vjet, ale pokuta 1600 euro na místě a 2500 ve správním řízení.

Jan BUMBA, moderátor Martin DRTINA, moderátor moderátor:
Dva mrtvé a téměř dvě desítky zraněných si vyžádal výbuch v továrně na Trutnovsku.

osoba:
/Nesrozumitelné/, nemám slov, opravdu, to se nedá popsat.

Jan BUMBA, moderátor Martin DRTINA, moderátor moderátor:
A zítřek bude polojasný až oblačný, ojediněle se slabým sněžením. Teploty minus 6 až minus 2 stupně.

Jan BUMBA, moderátor Martin DRTINA, moderátor moderátor:
Dobrý poslech přejí Martin Drtina a Jan Bumba.

Prezident Klaus varoval, že nepodepíše žádné zákony, které by prohloubily schodek rozpočtu

Martin DRTINA, moderátor:
Prezident Klaus nepodepíše zákony, které by měly prohloubit dluh státu v letošním roce. Prezident to dnes řekl v Lánech po schůzce s premiérem Janem Fischerem. Oba se shodli na tom, že loňský schodek státního rozpočtu, který dosáhl 192 a půl miliardy korun, je hrůzný. Schválený deficit na letošní rok je o něco menší 163 miliard korun. Václav Klaus výrazné zlepšení nečeká ani v následujících letech.

Václav KLAUS, prezident České republiky:
Ta poslední čísla za rok 2009 jsou skutečně hrozivá, rok 2010, to není o nic lepší. A koneckonců podobně to bude v následujících letech. Mimochodem, nepodceňujeme to, že první verze státního rozpočtu na rok 2011 bude určitě dělat i vláda premiéra Fischera, to považuji za věc velmi důležitou, abychom si všichni uvědomovali.

Martin DRTINA, moderátor:
Slova prezidenta Václava Klause, že bude vetovat zákony, které by zvýšily schodek letošního státního rozpočtu, přivítala ODS. Podle jejího předsedy Mirka Topolánka je toto rozhodnutí chvályhodné.

Mirek TOPOLÁNEK, předseda strany /ODS/:
Já s ním naprosto souhlasím, bojím se trošku, že ta populistická část, a ta není jenom levicová ve sněmovně, bude mít tendenci toto prezidentské veto přehlasovat. A pokud to stihnou, bohužel tak začnou platit. Takže to rozhodnutím prezidenta vítám, nicméně prezident nemá takovou sílu, aby zvrátil, řekl bych, tu dnešní rozhazovačnou koalici ve sněmovně.

Martin DRTINA, moderátor:
Místopředseda ČSSD Zdeněk Škromach reagoval, že návrhy sociální demokracie deficit státního rozpočtu neovlivní.

Zdeněk ŠKROMACH, místopředseda strany /ČSSD/:
V zásadě žádný ze zákonů, které navrhla sociální demokracie, takový dopad /nesrozumitelné/ rozpočtu nemá, protože je vyvažován vždycky na příjmové stránce, takže tam by problém být neměl.

Hospodaření Česka skončilo v roce 2009 nejhorším výsledkem v historii

Martin DRTINA, moderátor:
Ministerstvo financí potvrdilo, že hospodaření Česka skončilo v roce 2009 nejhorším výsledkem v historii.

Tomáš MEDEK, redaktor:
Stát loni vybral na daních mnohem méně peněz, než o rok před tím. Ekonomická recese se tak výrazně podepsala na příjmech státní pokladny. Podle ministra financí Eduarda Janoty méně peněz na daních odvedly hlavně firmy.

Eduard JANOTA, ministr financí:
Co se týče těch daňových příjmů, tak ony meziročně klesly o téměř 60 miliard, to je o téměř 11 procent. Hlavní příčinou je výpadek daně z příjmu právnických osob. Meziročně kleslo inkaso těchto daní o téměř 44 miliard, to je o téměř 34 a půl procent.

Tomáš MEDEK, redaktor:
Hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek ale dodává, že 192 miliard korun není konečné číslo.

Pavel SOBÍŠEK, hlavní ekonom UniCredit Bank:
Musíme do něj započítat podle metodiky Evropské unie dalších minimálně 32 miliard korun, které se podle české metodiky nepočítají, schodek může dosáhnout podle mého odhadu 225 až 240 miliard korun.

Tomáš MEDEK, redaktor:
Loňský rozpočtový deficit by se tak mohl vyšplhat až na 6 a půl procenta hrubého domácího produktu. Podmínkou pro přijetí eura je přitom hranice 3 procent. Tomáš Medek, Radiožurnál.

Martin DRTINA, moderátor:
Doplním, že téma podrobněji rozebereme v publicistické části Ozvěn dne.

Nový systém elektronického mýtného na Slovensku komplikuje dopravu na našich hranicích

Martin DRTINA, moderátor:
Nový systém elektronického mýtného na Slovensku komplikuje dopravu na našich hranicích. Několikakilometrová kolona kamionu stojí v Mostech u Jablunkova. Hlavně polští dopravci totiž podcenili zavedení nového typu mýtného. Řidiči tak pro zařízení potřebné pro vjezd na Slovensko musejí až do vnitrozemí a kamion přitom nechávají stát na české straně hranice.

Petr HAVRÁNEK, redaktor:
Několik stovek metrů za hranicí je centrum pro odbavení mýtného, kam chodí většina řidičů pěšky, protože vjezdem se soupravou by riskovali vysokou pokutu. Potvrdil přímo na místě dopravní policista z české hlídky.

dopravní policista z české hlídky:
Pokuta je 1600 eur. A 2500 euro ve správním řízení.

Petr HAVRÁNEK, redaktor:
Řidič polského kamionu se jmenovkou Zbyšek za předním sklem byl stejně jako většina ostatních šoférů velmi rozezlen dlouhým stáním ve frontě.

řidič polského kamionu:
Tak se s námi zachází, nikdo nemá snahu tam zprovoznit, 3, 4 stanoviště, určitě by to šlo rychleji.

Petr HAVRÁNEK, redaktor:
Pokud se na místě situace nezlepší a dopravci si zařízení pro placení mýtného na Slovensku neopatří předem, potrvají problémy v Mostech u Jablunkova nejméně do pátku. Pro Radiožurnál Petr Havránek, Mosty u Jablunkova.

Slovenské ministerstvo dopravy odmítá kritiku elektronického systému

Martin DRTINA, moderátor:
Slovenské ministerstvo dopravy odmítá kritiku elektronického systému a především nechce nést odpovědnost za situaci na československém hraničním přechodu Mosty u Jablunkova. Podle mluvčí ministerstva dopravy si ale řidiči mohou koupit měřící palubní jednotku přímo na hranici a bez problémů s ní vjet na území Slovenska. Aktuální informace má bratislavský zpravodaj Českého rozhlasu Lubomír Smatana. Pěkný podvečer.

Lubomír SMATANA, redaktor:
Dobrý večer. Tak podle mluvčího úřadu Stanislava Jurikoviče je všechno v pořádku, řidiči si nemusejí brát taxíka /nesrozumitelné/ pro palubní jednotky a Slovensko, protože to distribuční místo, kde se prodávají, je přímo na hranici. Problém podle něj vznikl nějakým komunikačním šumem a tím, že řidiči spěchají a jezdí taxíkem z české strany na hranici, čili podle mluvčího je všechno v pořádku. Kdyby měl někdo nějaký problém, má se přestěhovat na další přechod Skalité, který je vzdálený asi 15 minut. Podle mluvčího pracuje na tom distribučním místě 5 až 8 lidí nepřetržitě a údajně ta čekací doba je jenom 15 minut, to znamená, že mluvčí, respektive ministerstvo dopravy žádné změny nechystá. Lubomír Smatana, Český rozhlas, Bratislava.

Inzulin letos podle lékárníků podraží

Martin DRTINA, moderátor:
Inzulin letos podle lékárníků podraží, a to kvůli změnám v cenách léků. Diabetici by tak za měsíc mohli v lékárně zaplatit za jeden balíček přes stokorunu navíc, hodně z nich je v invalidním důchodu a potřebují ještě řadu jiných léků.

Lenka JANSOVÁ, redaktorka:
Diabetici na letošní změny v cenách léků, tvrdí Česká lékárnická komora. Její mluvčí Aleš Krebs Radiožurnálu řekl, o kolik by inzulin do aplikátorů, takzvaného inzulinového pera, mohl podražit.

Aleš KREBS, mluvčí, Česká lékárnická komora:
U inzulinu Lantus se to zvýšení spoluúčasti pohybuje řádově na 110 po 13 korunách za jedno balení.

Lenka JANSOVÁ, redaktorka:
Roční léčba inzulinem stojí celkem 25 až 35 tisíc korun. Podle předsedy České diabetické společnosti Milana Kvapila se tento lék nedá ničím nahradit.

Milan KVAPIL, předseda České diabetické společnosti:
Lék Lantus se nedá nahradit žádným srovnatelným lékem bez problémů, které by následně vznikly.

Lenka JANSOVÁ, redaktorka:
Říká profesor Kvapil. Letos se mění jak ceny, za které prodávají léky farmaceutické firmy, tak jejich úhrady ze zdravotní pojištění, ministerstvo zdravotnictví tvrdí, že pacientů se to nedotkne. Lenka Jansová, Radiožurnál.

Velvyslanectví západních zemí v Jemenu zůstávají zavřená

Martin DRTINA, moderátor:
Hrozba teroristického útoku v Jemenu stále nepolevuje. Uvádějí to americké úřady, které uzavřely velvyslanectví Spojených států v San´a. Pro stejné opatření se rozhodly i Británie a Francie. Jiné státy, včetně Česka, omezily chod svých ambasád. Ministerstvo zahraničí varuje před cestami do Jemenu.

Vít POHANKA, redaktor:
Velvyslanectví Spojených států v San´a varuje všechny Američany před pokračující hrozbou teroristických útoků. Podle jemenských médií se ztratilo 6 nákladních aut se zbraněmi a výbušninami. Jemenská odnož teroristické sítě Al Kajda přitom před několika dny vyzvala k útokům na občany západních zemí, které nazývá "křižáky". Spojené státy také zavedly přísné prohlídky státních příslušníků 14 zemí, kteří směřují do Ameriky. Jde o občany států, které podle Washingtonu buď přímo podporují terorismus nebo na jejich území působí teroristické skupiny. Vít Pohanka, Český rozhlas, Washington.

Výbuch továrny Avon Automotive na Trutnovsku

Martin DRTINA, moderátor:
Už 2 mrtví, 2 těžce zranění a 16 zraněných lehce, to je dosavadní bilance dnešního ranního výbuchu v areálu továrny Avon Automotive v Rudníku na Trutnovsku.

Eliška PILAŘOVÁ, redaktorka:
Trosky byly rozmetány až do okolních lesů. Zřítila se střecha jedné z budov, část zdiva a výbuch poškodil protější výrobní halu. I pro lehce zraněné to byl obrovský otřes.

osoba:
Záblesk nebyl moc velký, ale ta rána.

osoba:
No, ani se mi nechce mluvit o tom.

osoba:
Byly tady sanitky, tak to postupně odvážely, nemám slov, opravdu, to se nedá popsat.

Eliška PILAŘOVÁ, redaktorka:
Silná tlaková vlna odhodila i kamion, který čekal na vykládku a byla i příčinou prvního úmrtí dvaatřicetileté ženy, která procházela kolem. Jak potvrdil Jaroslav Kočí z hradecké chirurgické kliniky, jeden ze dvou převezených pacientů už následkům zraněním podlehl.

Jaroslav KOČÍ, hradecká chirurgická klinika:
Byli teda přivezeni dva muži v kritickém stavu, jeden z nich má poranění neslučitelná se životem, zemřel.

Eliška PILAŘOVÁ, redaktorka:
Z Rudníku pro Radiožurnál Eliška Pilařová.

Středočeský kraj odstoupil od záměru přestěhovat děti z Dětského domova Pyšely

Martin DRTINA, moderátor:
Středočeský kraj odstoupil od záměru přestěhovat děti z Dětského domova Pyšely. Přesvědčila ho anketa mezi svěřenci domova, která ukázala, že se děti do nedalekých Chocerad stěhovat nechtějí a také doporučení klinické psycholožky.

Pavel PAVLAS, redaktor:
Psycholožka v Pyšelích mluvila s několika svěřenci a anonymní šestiotázkovou anketu pak vyplňoval 25 dětí ve věku od 11 do 17 let.

David RATH, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/:
Tyto děti jsou v dětském domově vázané na Pyšely i jejich okolí. Jsou zde široce zařazeny do mimoškolní činnosti, adaptovány na prostředí.

Pavel PAVLAS, redaktor:
Ocitoval mi část doporučení psycholožky středočeský hejtman David Rath. Děti v Pyšelích tak zůstanou, jasné ale zatím není, jestli pro ně Středočeský kraj postaví novou budovu přímo v areálu současného domova, nebo opraví tu stávající. Pro Radiožurnál Pavel Pavlas, střední Čechy.

Šéfem činohry Národního divadla v Praze by mohl být znovu Michal Dočekal

Martin DRTINA, moderátor:
Šéfem činohry Národního divadla v Praze by mohl být znovu Michal Dočekal. O funkci se bude ucházet i pro příští období do roku 2015. Dočekal je v čele souboru od roku 2002. A podle výsledků interního výběrového řízení je jediným kandidátem.

Nejvyšší budova světa se otevírá v Dubaji

Martin DRTINA, moderátor:
Dubaj má nový rekord. Dnes tam otevřeli mrakodrap Burdž Dubaj, který bezkonkurenčně výškou přes 800 metrů poráží dosavadní nejvyšší budovu světa Taipei 101 o 300 metrů.

Vojtěch BERGER, redaktor:
2 minuty trvá cesta nejrychlejším výtahem na světě, který vás vynáší k vrcholu mrakodrapu rychlostí kolem 40 kilometrů za hodinu. Pozoruhodné je i tempo stavby. Jednotlivá patra budovy, kterých je dnes 160, přibývala průměrným tempem jedno poschodí za týden. "Všichni chtějí postavit nejvyšší budovu na světě. Chtěli jsme, abychom titul nejvyšší budova na světě udrželi co možná nejdéle." Vysvětluje Muhammad bin Ali Alabbar, šéf společnost Emar, která mrakodrap staví. Vojtěch Berger, Radiožurnál.

autoři: mad , bum
Spustit audio

Více z pořadu