Obliba minipivovarů v Česku neustále roste. Téměř každý týden přibude jeden

9. srpen 2015

Česká republika zažívá pivní revoluci. Téměř každý týden přibude na trhu jeden minipivovar. Už jich je přes 330. A vypadá to, že boom malých pivovarů zdaleka nekončí.

Malé pivovary jsou ty, které mají výstav piva menší než 10 tisíc hektolitrů piva ročně. Ty jsou daňově zvýhodněné. Oproti velkým pivovarům totiž platí jen poloviční spotřební daň. Většinou jde o pivovary, které své pivo rovnou prodávají ve vlastní restauraci.

Jejich podíl na celkové výrobě je ale malý, pohybuje se kolem jednoho procenta. Nejčastěji vyrábí kolem tisícovky hektolitrů ročně. To je ve srovnání s celkovou produkcí přes 19 milionů hektolitrů nepatrné množství.

Popularita malých pivovarů ale rychle roste. Podle Michala Mišuna, partnera společnosti Redbaenk, je to i díky rostoucí kupní síle obyvatel a jejich touze po kulinářských zážitcích.

„Je potřeba si uvědomit, že v Německu je kolem 1250 pivovarů a polovička z tohoto obrovského počtu je v sousedním Bavorsku. Takže byla v podstatě jenom otázka času, kdy kupní síla v České republice vzroste a kdy začnou i Češi objevovat různé druhy piva a jejich příchutí,“ vysvětluje Mišun.

Nepřekvapí, že rozjezd minipivovaru se ale neobejde bez řady povolení. „V první řadě je potřeba klasické stavební povolení, protože většinou měníte charakter provozovny nebo objektu. Čili s tím samozřejmě souvisí celá řada dalších povolení týkajících se hygieny, požární ochrany, ochrany životního prostředí,“ vypočítává Václav Potěšil z Českomoravského svazu minipivovarů.

„Druhá věc je, že potřebujete samozřejmě povolení daňového skladu, protože vyrábíte alkohol.“

Zákazníky lákají speciální piva

Kvalitu piva kontroluje Česká zemědělská a potravinářská inspekce, hygienici pak kontrolují kvalitu provozu pivovaru. Investice do zařízení nemusí být velká. Zákazníky pak lákají hlavně speciální piva.

„Důvodů obliby minipivovarů může být několik. Jednak určitá uniformita piv z těch větších pivovarů, která ovšem v současné době už není tak uniformní, jako bývala třeba před pěti lety. A je to samozřejmě široká nabídka piv, s kterými se běžně nesetkáte. Jsou to hlavně svrchně kvašená piva typu Ale nebo Stout,“ popisuje Václav Potěšil.

A právě v různorodosti nabídky se podle Tomáše Slabého z Pivní mozaiky snaží malým hráčům na trhu přiblížit i zavedené značky.

„Velké pivovary se snaží s minipivovary ztotožňovat, jak teď vidíme v jejich kampaních, kde říkají, že právě to jejich pivo chutná jako to z minipivovarů. Snaží se ukazovat na svou různou produkci a tak podobně,“ říká Tomáš Slabý.

Dá se předpokládat, že malé pivovary budou ještě přibývat. Ostatně za první republiky jich bylo v Čechách více než tisíc. Jediné, co může jejich boom zabrzdit, je nedostatek kvalitních sládků.

autor: jhn
Spustit audio