Nové pardubické trolejbusy dráty nepotřebují, umí jezdit na baterky

3. listopad 2018 07:15

Trolejbusy bez trolejí začnou dnes jezdit po Pardubicích. Na první pohled vypadají skoro stejně, jako běžný trolejbus, ale když někde skončí trakční vedení, můžou tyto nové vozy jet bez zastavení dál. Budou čtyři a bez drátů se jimi budou moct lidé svézt na linkách 2, 12 a 27.

Na novém trolejbusu je nápis Jezdím bez trolejí. Podle ředitele dopravního podniku Tomáše Pelikána jde i tak o trolejbus. „Je to trochu specifikum v České republice. Při standardním provozu jezdí pod trolejemi, pod trakčním vedením jako normální konvenční trolejbus. Pokud se dostane mimo trakční vedení, tak může přepnout na baterii a ujet třeba deset nebo dvacet kilometrů.“

Provoz díky tomu bude podle ředitele více efektivní a ekologický. Nasazením těchto vozidel dopravní podnik ušetří přes 100 tisíc autobusových naftových kilometrů ročně.

Nové pardubické trolejbusy umí jezdit i bez trolejí. Mají baterky

Nové trolejbusy budou nasazeny například na linku č. 2, která o víkendu bude zajíždět až do Černé za Bory a do Mnětic jako trolejbusová právě s využitím baterií. „Lidé ani nepoznají, že trolejbus sundá sběrače a pojede dál na baterii,“ vysvětluje Pelikán.

Změna režimu za jízdy

„Je to jednoduché, trolejbus má dvě možnosti napájení, jednak přímo z vedení a jednak z akumulátoru. Je zde jedno malé tlačítko, kterým se přepíná napájení z akumulátoru,“ popisuje přepínání napájení řidič vozu.

Šest set voltů nad hlavou

Natáčíme reportáž o trolejvoém vedení

V Pardubicích vede 68 km trolejbusových stop. Opravy probíhají pod napětím.

Při přepínání na baterii vozy zastavovat nemusí, říká Martin Slezák. „U linky 27, na které budou mimo jiné trolejbusy jezdit, se předpokládá, že standardně stahování bude probíhat za jízdy. Na lince č.12 se bude trolejbus odpoutávat v zastávce, takže tam i provede stahování.“

Čtyři nové parciální trolejbusy stály více než 52 milionů a Dopravní podnik na ně dostal dotaci.

Spustit audio

Související