Neplacení zdravotního pojištění a důsledky

27. březen 2002

Zdravotní pojištění se dá platit dvěma způsoby. Pokud pracujeme u nějaké firmy nebo organizace, platí ho za nás zaměstnavatel. Osobou samostatně výdělečně činné, se musí o jeho zaplacení postarat sami. Jestli zapomeneme nebo zkrátka nezaplatíme v dané lhůtě, rozjíždí se jeho vymáhání.

Šmíd: Především platí, že plátce je povinen zaplatit i penále.

Říká ing.Jiří Šmíd z Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Šmíd: Pokud si to uvědomuje a zaplatit chce, tak použije určený speciální účet a pak je všechno v pořádku.

Podle údajů Všeobecné zdravotní pojišťovny je ale počet osob samostatně výdělečně činných, od kterých je třeba nezaplacení zdravotního pojištění vymáhat, dost vysoký. Přesahuje 10 procent . Penále těmto osobám nabíhá ihned.

Šmíd: Splatnost penále je druhý den po tom, co nebyla zaplacena pojistná částka. Penále se počítá okamžitě od následujícího dne a je stanoveno na jednu desetinu procenta z dlužné částky za každý den prodlení. To, že nabíhá penále, je jedna věc. Druhá věc je jeho vymáhání. Většina zdravotních pojišťoven postupuje jako Všeobecná zdravotní. Zasílá osobám každým rokem vyúčtování, z něhož je patrné, jaké penále při případném nezaplacení hrozí.

Šmíd: Pokud plátce pojistné zaplatí sám, na vyúčtování je číslo účtu, pak se nezahajuje správní řízení, Jestliže plátce do určité doby dluh nevyrovná, může být vyzván ještě jednou, ale nemusí a může být hned zahájeno správní řízení a vystaven platební výměr na dlužnou částku.

Správní řízení končí tak, že neplatič buď dlužnou částku uhradí nebo se odvolá. Odvolání může příslušná pojišťovna vyhovět nebo ne. To se pak celá věc dostane před rozhodčí orgán, tedy před zástupce ministerstev, správní rady a dozorčí rady pojišťovny. Neplacení se může dostat až před soud. Existuje ale i promlčení dlužného pojistného.

Šmíd: Zákon říká, že právo předepsat dlužné pojistné se promlčuje za pět let ode dne splatnosti pohledávky, pokud nebyl proveden úkon ke zjištění výše pojistného, případně jeho vyměření. Pojišťovna s plátcem nějakým způsobem pracovala, třeba mu sdělila pomocí vyúčtování, že dluh má. Jestli tomu tak bylo, tak se pětiletá doba zastavuje a běží další pětiletá doba promlčecí.

Pojišťovna se podle Jiřího Šmída zabývá i takovým tvrzením, že neplátce po dobu uplynulých 5 let žádné avízo k zaplacení dlužné částky nedostal.

Šmíd: Není-li pojišťovna schopna prokázat, že provedla úkon ke zjištění výše pojistného a prokazatelným způsobem, tak je to spor, který se řeší při správním řízení.

autor: vva