Němý film s živou hudbou na 49. Letní filmové škole v Uherském Hradišti

5. březen 2024

Nizozemská virtuózní pianistka Maud Nelissen, experimentální violoncellistka a skladatelka žijící v Berlíně Martina Bertoni, slovensko-maďarská hudebnice Adela Mede, ikony české alternativní scény manželé Havlovi a kytarista Tomáš Kopáček aka Black Tar Jesus.

Šestice hudebníků, kteří doprovodili na LFŠ české němé filmy z let 1918 až 1924, přibližuje v rozhovoru s Kristýnou Šrámkovou své hudební přístupy k této nevšední disciplíně. Dramaturgy sekce němých filmů jsou na LFŠ Radomír D. Kokeš a Viktor Palák.

Němé filmy se dostávají znovu do kinosálů a na festivaly po celém světě a to je případ i Letní filmové školy v Uherském Hradišti, kde „němému filmu s živou hudbou“ patří celá sekce, a to už 16 let.

V roce 2023, pro 49. LFŠ, zvolil filmový dramaturg Radomír D. Kokeš téma „Česká němá kinematografie v přechodovém období 19181924“. Pro šestici filmů (Adam a Eva, Děvče z hor, O velkou cenu, Cikáni, Roztržené foto, Drvoštěp) vybral hudební dramaturg Viktor Palák muzikanty různých hudebních žánrů a osobních uměleckých přístupů.

Je hudba, která se k doprovodu němého filmu nehodí? Jak probíhá příprava na projekci filmu − volí hudebníci spíš improvizaci, nebo předem zkomponovaný doprovod?

V rozhovorech s dramaturgy a hlavně pěticí hudebníků, kterými byli Maud Nelissen, Martina Bertoni, Adela Mede, Vojtěch Havel a Tomáš Kopáček s projektem Black Tar Jesus, přináší Kristýna Šrámková vhled do této přes sto let staré disciplíny v průniku hudebních žánrů.

Spustit audio