Nástěnné školní obrazy s romskou tematikou jsou historickou novinkou

5. prosinec 2020

Nástěnné obrazy pro výuku různých předmětů jsou běžnou součástí škol, ale nástěnné školní obrazy s romskou tematikou jsou naprostou novinkou. Celkem jich je šest a zaměřují se na romskou historii, hudbu, literaturu, jazyk a výtvarné umění.

Nástěnné školní obrazy s romskou tematikou vytvořila organizace Cesta do školy ve spolupráci s Muzeem romské kultury v Brně. Kdo s tímto nápadem přišel, vysvětluje Lubomíra Oláhová.

„Autorem je Zuzana Vavřínová, která je zakladatelkou organizace Cesta do školy, s.r.o., která je zaměřena na tvorbu didaktických pomůcek. Nejde o nárazový nápad, ale o výstup z dosavadních zkušeností ve vzdělávání a sociální práci. Obrazy s obsahem textů o romské menšině vznikly na základě potřeby sdělení pozitivních informací o romské menšině. My sami jsme Romové, kteří si jsou vědomi významu vzdělávání a nedostatku základních informací o romské menšině, které by měly být dle našeho přesvědčení přirozenou součástí integrace a inkluzivního vzdělávání dětí a mládeže ve všech školách a školských zařízeních.

Nástěnné obrazy žáky přehledně provedou romskou historií a kulturou.

„Každý žák si může přečíst základní informace z obsahů šesti nástěnných školních obrazů a to o romské historii od počátku putování Romů až do 19. století, dále o historii Romů v období let 1918 až 1945, dále pak informace o romském jazyce, o romské hudbě u nás i ve světě, o výtvarném umění Romů, a o literatuře romských autorů. Obrazy jsou poutavé, prokládané obrazovým a dokumentačním materiálem zapůjčeným od Muzea romské kultury v Brně, které se podílelo i na textovém materiálu.“

Obsah nástěnných školních obrazů je odborně zpracován pro děti a mládež druhého stupně základních škol.

„Všichni víme, že základním vzdělávacím nástrojem je kniha. Naše nástěnné školní obrazy s romskou tématikou jsou téměř knihou, která je neustále otevřená a může si z ní číst každý bez jakéhokoliv omezení.“

Nástěnné obrazy jsou i pomocí pro učitele.

„Každá základní škola či školské zařízení může získat velkého pomocníka ve vzdělávání, protože nástěnné školní obrazy dokáží vzdělávat i sami o sobě. Učitelé nemusí dohledávat informace o romské menšině, například k realizacím projektových dnů v rámci školního vzdělávacího programu a dalšího vzdělávání.“

Kdo by měl o nástěnné obrazy s romskou tematikou zájem, může napsat na e-mail: cestadškoly@seznam.cz nebo zavolat na telefony +420 720 128 013, nebo 702 61 21 85.

A jak dodává Lubomíra Oláhová z organizace Cesta do školy, pedagogové se mohou přihlásit i na seminář.

„Zájemci se mohou přihlásit i do akreditovaného vzdělávacího programu MŠMT, který bude uveden v systému Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, Národním pedagogickým institutem bude veden pod názvem Výukové a metodické pomůcky se zaměřením na multikulturní specifika. Jde o jednodenní seminář k rozšíření sociokulturních kompetencí v trvání 5 hodin. Věříme, že semináře budou pro všechny účastníky interaktivní, inspirující a prožitkové.“

Nástěnné školní obrazy s romskou tematikou jsou umístěny i ve třech muzeích: v Muzeu romské kultury v Brně, v Muzeu Komenského v Přerově a v Národním pedagogickém muzeu J. A. Komenského v Praze.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...