Na jedno nabití by měl vozit cestující celý den. Nový kloubový elektrobus testují v Hradci Králové

6. duben 2023 08:12

První dlouhý kloubový elektrobus v Česku právě v těchto dnech testuje v ostrém provozu královéhradecký dopravní podnik. Svou délkou je zatím v Česku ojedinělý. Prototyp vyvinula firma SOR z Libchav na Orlickoústecku. Ve velkém by mohl nový typ elektrobusu začít vozit cestující po Hradci Králové příští rok.

Čtěte také

„Nový kloubový elektrobus měří na délku 18,75 metrů, unikátní je tím, že je to novinka v této délkové kategorii v České republice,“ ukazuje prototyp kloubového elektrobusu SOR NS 18 Electric v modré barvě vedoucí oddělení obchodně technické podpory z firmy SOR Ondřej Bárta.

Baterie jsou kvůli rozložení váhy umístěné na střeše vozu a jejich kapacita odpovídá osmačtyřiceti tisícům monočlánků. „Mají kapacitu 600 kilowatthodin, což vystačí pro dojezd 350 kilometrů v náročném městském provozu.

Vývoji dlouhého elektrobusu doposud podle Ondřeje Bárty bránily vysoké ceny baterií a dalších součástek. Teď jeden vůz vyjde zhruba na 17 milionů korun. Oproti tomu dieselový na polovinu. „V současné chvíli při objemech vyráběných elektroaut se tlačí na ceny komponent dolů a už je to rentabilní pro výrobu.

„Co řidič nejvíce pozná, tak je dynamika při rozjezdu. Protože eletrobus má daleko větší zrychlení než klasický dieselový nebo plynový autobus, popisuje jízdu zkušební řidič Ladislav Kubát.

Čtěte také

V ostrém provozu teď cestující můžou elektrobus potkat v Hradci Králové na linkách 9, 23 a 24.

Po několika dnech testování se podle ředitele hradeckého dopravního podniku Zdeňka Abrahama předpokládaný dojezd potvrdil a elektrobus by tak mohl zvládnout celý den služby bez nabíjení. „Ta největší výhoda je, stejně jako u těch našich dvanáctimetrových vozidel, nízká hlučnost. Ve městě vlastně neslyšíte nic, pouze bzučícího čmeláka, který se blíží k autobusové zastávce. A porovnatelné náklady k naftě.

Hradecký dopravní podnik ještě nákup tohoto typu zváží po otestování, které bude trvat zhruba měsíc. Prototyp se pak přesune do Kladna. Tamní ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva už objednalo osm těchto vozů. Hotové by měly být v příštím roce.

autoři: Jakub Vik , baj
Spustit audio

Související