Ministr Ťok chce prosadit noční práce pro urychlení oprav rozbitých silnic
Zhruba za 14 dní, začátkem dubna, se na mnoha našich cestách objeví dělníci a začnou opravovat rozbité silnice. Řidiče tak čekají nepříjemné uzavírky a kolony. Letos by ale nemusely být tak dlouhé. Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO chce prosadit noční práce, které opravy urychlí.
Ministr dopravy Dan Ťok dnes s dvoudenním předstihem hodnotil svých prvních 100 dní v úřadu a jeho hlavním cílem do budoucna je urychlení přípravy nových staveb, ale zároveň také zkrácení oprav. A to i díky nočním pracím.
„Zejména opravy frekventovaných silnic musíme dělat v čase, kdy je na ní nejmenší zatížení. Rád bych, aby se většina oprav dělala v noci nebo třeba o víkendech. Tehdy, kdy řidiči nejezdí,“ zdůraznil ministr.
Stavbaři ale častokrát oponovali, že noční práce jsou nebezpečné pro pracovníky i řidiče. Problémy jsou i s hlukem.
Navíc by noční práce mohly prodražit opravy silnic zhruba o 10 až 30 procent, záleží na náročnosti. Avšak na druhé straně, čas řidičů strávený v koloně také něco stojí.
Nutná povolení mají získat úředníci
V obydlených oblastech sice nebude jednoduché získat povolení, ale podle Dana Ťoka je prací úředníků, aby dobře vysvětlili výhody a nevýhody noční práce.
Za své hlavní úspěchy během necelých 100 dní ve funkci Daniel Ťok označil zejména personální stabilizaci ředitelství silnic a dálnic, vypsání veřejné soutěže na provozovatele rychlíkového spojení mezi Plzní a Mostem a přípravu zakázek na dodávky registračních značek a provozovatele centrálního registru vozidel.
Pramen: ČTK
A z hlediska stavebníků je třeba připomenout, že Dan Ťok ještě na podzim vedl jednu z největších stavebních firem, takže velmi dobře ví, co se dá dělat.
„Možnosti neoslnivého osvícení nebo zabezpečení stavby na to, aby se mohlo pracovat v noci, existují. Zkušenosti v zahraničí jsou a netuším, proč by to nemělo fungovat dále,“ uvedl ministr.
V dubnu se rozjedou opravy Pražského okruhu i třeba dálnice D1 u Průhonic a Vyškova. Tam ale dělníky po setmění zřejmě ještě nespatříme.
Tyto opravy jsou totiž už vysoutěžené, a to bez podmínky nočních prací.
Ale podle našich informací se Ředitelství silnic a dálnic snaží s příslušnými firmami dohodnout na urychlení alespoň v některých případech.
Nově chystané tendry na opravy by však podle Ťoka už noční práce měly zahrnovat.
Kapsch by mohl mýto provozovat i po roce 2016
Podle Dana Ťoka se ani ministerské komisi zatím nepodařilo vyřešit tendr na nového provozovatele mýta, a proto stát uvažuje, že si tzv. koupí čas a po roce 2016 prodlouží stávající smlouvu s Kapschem.
„Je to dejme tomu od nuly do roku nebo do roku a půl. Ale na tom se teď tady pracuje, děláme analýzu,“ řekl ministr.