Ministerstvo dopravy zvažuje řidičáky na zkoušku pro mladé řidiče

Řidič, auto, muž za volantem
Řidič, auto, muž za volantem

Mladí řidiči zavinili loni podle policejních statistik každou pátou nehodu. Těch tragických měli na svědomí dokonce téměř čtvrtinu. Začátkem prázdnin například zemřela mladá řidička u Obrnic na Mostecku. Znovu se proto mluví o zavedení tzv. řidičského průkazu na zkoušku. Mladí řidiči by pak za každý přestupek získávali dvojnásobný počet bodů.

Podle Tomáše Neřolda z Ministerstva dopravy, mají celkovou změnu Zákona o provozu na pozemních komunikacích a to včetně bodového systému, kompletně připravenou. „Obsahuje právě i úpravu vůči mladým řidičům. Určitě ale chování mladých řidičů na silnicích nevyřeší pouze sankce, proto potřebujeme doprovodit programy, které jim ukáží právě tu realitu a hlavně, že pokud se chovám agresivně a úplně bez limitů, že to reálné a někdy i tragické následky.“

Čtěte také

Zavedení řidičského průkazu na zkoušku podporuje i Policie, jak informoval šéf dopravní policie Tomáš Lerch. „Právě první dva roky držení řidičského oprávnění jsou ty nejrizikovější, proto jsme podporovali návrh, který loni předložilo ministerstvo dopravy, kde se uvažuje o tom, že právě po dobu prvních dvou let by měl čerstvý řidič nižší limit pro takzvané vybodování.“

Příliš velkých restrikcí a opačného efektu se ale obává vedoucí autoškoly ÚAMK Miroslav Kunc. „Ten řidičák na zkoušku, jak je koncipovaný u nás, tak si myslím, že je to otázka spíš víc represivní. Dokonce by mohlo dojít i k tomu, že někdo bude kalkulovat a řekne si „Já nebudu řídit nějakou dobu, abych se vyhnul tomu postihu,“ což je samo o sobě velmi kontraproduktivní.“

Kunc vidí problém hlavně v nezkušenosti mladých řidičů. Byl by spíš pro zvýšení počtu povinných jízd v autoškolách.