Milan Šteindler namíchal tatarák pro člověka 21. století. „Měřítkem všeho je smrt,“ říká o představení Tatarák na EX

30. říjen 2018

Jeho nejnovější scenáristický nápad prý vznikl u piva. Milan Šteindler napsal představení, které věnoval všem, kdo ztratili iluze o světě a životě. Pod názvem Tatarák na EX bude mít už 16. listopadu premiéru v pražském Divadle Palace.

Napadlo vás někdy, jak by měl vypadat ten nejlépe namíchaný tatarák pro člověka 21. století? Milan Šteindler má ve svém představení Tatarák na EX jasno: jeho směs totiž obsahuje „cigára, chlast, drogy, depresi, moderní dobu a smrt“. 

Nezodpovědnost je tvůrčím kamenem svobody, tvrdí Milan Šteindler a David Vávra

David Vávra, Lucie Výborná, Milan Šteindler

Na jevišti prý budou až do smrti, tvrdí herci Milan Šteindler a David Vávra, zakládající členové divadla Sklep. Letos uplynulo 45 let od chvíle, kdy jako ještě čtrnáctiletí kluci založili divadelní soubor a hráli ve sklepě domu babičky jednoho z nich. Po letech se z tohoto divadla stal fenomén.

„Jde o body, ke kterým je třeba se vyjádřit,“ neskrývá v rozhovoru s Lucií Výbornou Milan Šteindler. Představení Tatarák na EX, které napsal společně s Jiřím Antonínem Trnkou, tak není jen dalším z „obyčejných“ divadelních představení. Mnohem víc totiž připomíná stand-up comedy. 

„Náš scénář představuje poznámky pro témata daného večera. Když mluvíme o chlastu, drogách, sexu nebo lásce, nakonec vždy skončíme u smrti. Právě ta je měřítkem všeho! V životě všechno prožijete, ale smrt, ta je konečná a už teď by vám měla říkat ‚dávej pozor, nemáš moc času’,“ uvažuje Milan Šteindler, který k Tataráku nejenže napsal scénář, ale navíc si v něm i sám zahraje.

Buď budeš hrát sám, nebo…

Dodnes je Milan Šteindler především režisérem a hercem. Právě v této „dvojroli“ – tedy před kamerou i za ní – se divákům poprvé představil v roce 1989 filmem Vrať se do hrobu. Tenkrát vlastně tak trochu z donucení: nebyl totiž prý nikdy, kdo by se hlavní role ve slavném filmu zhostil.

„U profesionálních herců je problém, že mají neustále nějaké termíny,“ vysvětluje Milan Šteindler. „Pan producent mi proto tehdy řekl: ‚Buď to budeš hrát sám, nebo se to hrát nebude vůbec!’“

Související