Metrostav začal zabezpečovat tunel Blanka, v sobotu přeruší práce

6. prosinec 2013

Metrostav začal se zabedňováním staveniště pražského tunelu Blanka. Provizorně už uzavřel dvě vjezdové rampy. Vstupy do tunelu se zatarasí a bude je hlídat ostraha. Stavbyvedoucí mají za úkol zabednit všechny vstupy na staveniště do sobotního večera. V tu dobu firma přeruší stavební práce kvůli sporu s hlavním městem Praha.

Metrostav už se kvůli sporu obrátil na rozhodčí soud. Žalobou chce docílit toho, že mu magistrát proplatí dosud nezaplacené faktury. Přesně je to 2,1 miliardy korun.

Město tvrdí, že peníze má a dluh může uhradit téměř obratem, stále ale neví, jestli je smlouva mezi Prahou a firmou platná. To je ten nejzásadnější problém a bez toho se spor nehne z místa.

„Hlavní město Praha má v současné chvíli k dispozici finanční prostředky, aby tu dlužnou částku uhradila v podstatě obratem. Tato rada hlavního města má skutečně jediný problém – a to je právní posouzení platnosti či neplatnosti,“ říká radní pro dopravu Jiří Nouza z TOP 09.

Neplatnost smlouvy město zdůvodňuje tím, že ji v roce 2006 neodsouhlasila rada ani zastupitelstvo. Řízení u soudu má zodpovědět otázky, jak vyřešit vzájemné závazky a nároky, za jakých podmínek a jakým způsobem ve stavbě pokračovat, dokončit ji a převzít. I kdyby Praha dluh zaplatila, stále není jasné, zda nebyl překročen zákonem stanovený 20procentní limit pro vícepráce.

Přerušení prací od zítřka je jisté. Dělníci, technici, stavaři, většina zaměstnanců Metrostavu stavbu opustí a to včetně Trojského mostu. Vstupy do tunelu se zatarasí, některé už dnes, a bude je hlídat ostraha.

Stavba bude kontrolována

"Naši technici samozřejmě budou tu stavbu kontrolovat, aby se tam nic nestalo. A pokud by se něco stalo, tak tam bude k dispozici havarijní četa, která by nějaké případné problémy odstranila,“ říká mluvčí firmy František Polák a dodává:

„Na té stavbě samozřejmě dál budeme zajišťovat takové ty nezbytné věci, jako je třeba čerpání, příslušný přívod elektrického proudu, aby tam škody nenastaly nebo byly minimalizovány.“


Tunel Blanka je významnou částí Městského okruhu a má navázat na už hotové části - tedy Jižní spojku, tunel Mrázovka a Strahovský tunel. Dohromady z toho bude polovina městského okruhu, která usnadní průjezd především přes Letnou a Holešovice. Pod zem navíc svede tisíce aut, která dnes jezdí v těsné blízkosti Pražského hradu.

Stavba už je z velké části prakticky hotová. Chybí povrchové parkové úpravy na Prašném mostě a na Letné. Trojský most nemá zábradlí a krycí vrstvy a také není dokončené napojení tramvajových kolejí z Holešovic a Troji.

Podle radního Jiřího Nouzy není přerušení prací ze strany Metrostavu zase až tak velký problém. Firma ČKD Praha DIZ, která zajišťuje technologie, bude dál pracovat.

„Po dohodě s dodavatelem technické části jsme dostali ujištění, že 7. prosince budou pokračovat v další výstavbě tunelového komplexu Blanka. Ta věc je možná vzhledem k tomu, že oba dodavatelé mají každý samostatnou smlouvu,“ tvrdí Nouza a dodává:

„A jak i vyplývalo z vyjádření Metrostavu, stavební část je víceméně hotova. Já bych to tedy nepovažoval za fatální záležitost.“

Přerušení prací ze strany Metrostavu neznamená zakonzervování Blanky. Tomu se chce Praha vyhnout, stálo by ji to totiž jednu a půl miliardy korun ročně.

Podle Poláka není možné, aby stavba dlouho zůstala ponechána bez jakýchkoli prací. "Dlouho ne. Pokud skončí montáž technologie a problémy by trvaly, bude to podstatně větší problém, protože bude třeba pečovat i o část technologickou," říká. Kdy budou moci být práce obnoveny, si netroufá odhadnout.

"Vůbec si netroufnu říct, jak dlouho to bude trvat. To je zcela nová situace ojedinělá v Česku i ve světě. Záleží, jak rychlý bude soud. My jsme požádali o zkrácené řízení, které trvá čtyři měsíce, ale jestli to tak bude, to už nezáleží na nás," uzavírá Polák.

Severozápadní část pražského Městského okruhu - tunelový komplex Blanka
autoři: ves , ank , Magdaléna Medková , kap
Spustit audio