Méně biflování, více čtenářské gramotnosti. Co přinese reforma vzdělávání?

Mít ze čtení radost a neztratit chuť učit se. Na základní škole v Benešově ve výuce praktikují zvídavé čtení

Nejdříve si děti dvacet minutou čtou z knihy, pak přichází povídání a pokládání otázek. Tak vypadá hodina zvídavého čtení v soukromé Základní škole Aperto v Benešově, která děti vede k tomu, aby měly radost ze čtení.

Čtěte také

Vendula Noháčová zahajuje den čtvrťáků a páťáků spojených do jedné menší třídy. Vyučovací bloky tady trvají hodinu a půl. Dnes se startuje dílnou čtení.

„Nejdůležitější je, abychom si 20 minut užili čtení, ale kromě toho si zas dáme nějaký úkol, jako vždycky. Budeme si povídat o otázkách. Promyslete si v hlavě, na co byste se chtěli zeptat fialky v květináči, abyste se o ní toho co nejvíce dozvěděli,“ nabádá učitelka děti ve třídě.

Děti potom říkají otázky a Vendula, jak učitelku oslovují, je zapisuje na tabuli do dvou sloupců. A děti postupně přijdou na to, že jde o otázky otevřené a uzavřené. Následuje 20 minut soustředěného čtení. Každý čte knihu podle svého výběru.

Mám děti třetím rokem a vidím na volbě knížek, jak dokáží komunikovat

„Jediná podmínka výběru je, aby to byla knížka s příběhem, i komiksová knížka je super. Je tady hodně dětí, které mají třeba dislektické potíže, ale hledáme knížku, která se jim dobře čte. Důležité je, aby je bavila, aby si zažily radost z čtení.“

Děti si pomáhají navzájem

Ve třídě jsou velcí čtenáři, kteří od začátku školního roku přečetli už 20 knížek. Po čtení je na programu vyplnění pracovního listu. Pracuje se ve dvojici. Úkolem je vybrat jednu z postav knihy a položit jí alespoň dvě otevřené otázky, které vycházejí z děje. Někdo to má hned, jiný potřebuje podporu spolužáka.

Čtěte také

Jako třeba Kryštof, kterému radí Amálka. Jáchym zas o své knize vypráví Floriánovi. Někdy je třeba děti při práci usměrnit.

„Mám děti třetím rokem a vidím na volbě knížek, jak dokáží komunikovat, popsat prožitek z četby i jak si dokáží pomoc,“ potvrzuje učitelka Vendula, že na dědech je znát progres od první třídy.

Chuť do učení

„Je pro nás důležité, aby děti neztratily chuť do učení, aby se naučily učit se, aby měly chuť učit se i v budoucnu, protože to, co nás provází celý život, jsou neustálé změny a musíme se učit nové věci,“ dodává ředitelka školy Lenka Zapletalová.

Právě to je propsané i do nových vzdělávacích plánů. Objem učiva v češtině a v matematice by měl zůstat stejný. V ostatních předmětech by se ale mělo redukovat, aby se toho děti neučily moc.

Spustit audio