Máte traktůrek, skútr či elektrokoloběžku? Změny pravidel pro povinné ručení se můžou týkat i vás

12. březen 2024

Pravidla pro povinné ručení se mění. Těmto změnám se věnujeme v naší radioporadně. Co je u povinného ručení nového? Může nás něco zaskočit? O tom všem si povídáme s právníkem Tomášem Smolíkem, ředitelem Úseku likvidace škod Pojišťovny právní ochrany D.A.S.

Poslouchá nás hodně zemědělců a hospodářů. Je to fér, že i traktůrek musí mít povinné ručení?
To je trošku zjednodušeně řečeno. Protože už v minulosti nejrůznější vozidla měla tyto povinnosti a pak se v Evropě stávaly různé případy a dopravní nehody a potom se ty země dohadovaly, jestli to má nebo nemá být zařazeno pod povinnost povinného ručení. A právě v posledních letech se řešila nová verze tzv. motorové směrnice.

Tomáš Smolík ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Nakonec se to schválilo v nějaké podobě, která stejně nechávala prostor pro jednotlivé členské země EU, jakým způsobem si to upraví, která netypická vozidla budou mít povinnost nebo nebudou. A v tuhle chvíli ne všechny země už mají schválené své zákony, takže uvidíme, v které zemí budou platit jaká pravidla pro netypická vozidla.

Čtěte také

Ovšem samozřejmě u standardních aut, tam se to nyní mění. Ale právě pro nejrůznější koloběžky, elektrokokola a jiná přibližovadla, tam se ta pravidla, obávám se, budou po Evropě různá a nějakým způsobem zkrátka nastavena.

V rámci diskuzí se neřešily až tolik malotraktory, spíše byly debaty ohledně elektrokoloběžek, které můžeme vidět ve všech evropských městech v obrovském množství a s tím samozřejmě roste objem způsobených škod. Tak se řešilo, kdo je má hradit, případně kdo za to má ručit.

Jde o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla. Jinými slovy za škodu, kterou svým vozidlem způsobíte třetí osobě.
Tomáš Smolík, ředitel Úseku likvidace škod Pojišťovny právní ochrany D.A.S.

Co je to vlastně povinné ručení, za co ručíme? Kdybychom to měli shrnout úplně od začátku.
V první řadě je třeba říct, že to je pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla. Jinými slovy za škodu, kterou svým vozidlem způsobíte třetí osobě. Tudíž se to netýká primárně vaší škody, ale právě pokud vozidlem způsobíte někomu jinému. Ať už věcnou škodu, nebo nějakou újmu na zdraví.

Čtěte také

Jsou tam nějaké nové rychlostní parametry nebo limity, které se upravují podle nové vyhlášky?
To týká všech motorových vozidel či přibližovadel. Pokud je maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km nebo je jeho provozní hmotnost vyšší než 25 kg, tak u té maximální konstrukční rychlosti stačí, pokud bude vyšší než 14 km.

Jestli tedy máte doma nějaké takové vozítko, tak samozřejmě u něj musejí být uvedeny nějaké základní parametry, také pokud se jedná o hmotnost nebo maximální rychlost.

Podle nějakých výzkumů vyplývá, že v podstatě ve velké většině elektrokoloběžky, které jsou typicky v českých městech, jsou pod rychlostním limitem 25 km, i když i to je už poměrně vysoká rychlost. Ale jsou konstruovány do nižší rychlosti.

U elektrokoloběžky mající provozní hmotnost vyšší než 25 kg, stačí maximální rychlost 14 km, aby měla povinnost pojištění odpovědnosti.
Tomáš Smolík, ředitel Úseku likvidace škod Pojišťovny právní ochrany D.A.S.

Ovšem u elektrokoloběžek, které mají provozní hmotnost vyšší než 25 kg, tak tam stačí maximální rychlost 14 km v hodině, aby už měly povinnost pojištění odpovědnosti. Tedy s tím bude spojena ještě spousta dalších otázek a věcí k řešení.

O elektrokolech se také hodně diskutovalo. Nakonec tedy do povinnosti povinného ručení nespadly. Proč si myslíte, že jsou ve výjimce?
V podstatě se dá říct, kvůli těm definičním znakům, což znamená, že tady se zkrátka řeklo, že v případě elektrokola onen motorek neslouží pro ten primární pohyb, ale jen pro pomoc. Takže to je už jiná kategorie, než když je vozidlo poháněno výhradně oním mechanickým pohonem.

Tomáš Smolík a Pavla Kindernayová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou radioporadnu o změnách v povinném ručení vozidel si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související