Little Monster Ivany Štenclové „kreslené“ injekční stříkačkou i starými válečky spatříte v Hořicích
Dílo české vizuální umělkyně Ivany Štenclové zaujme neobvyklými tvůrčími přístupy. Mimo jiné kreslí injekční stříkačkou nebo pájkou, obrazy skládá z izolačních krytin, užívá malířského dekorativního válečku i autorských razítek, dlouhodobě pracuje s ornamentem.
V Galerii plastik v Hořicích je teď k vidění výběr z její tvorby za zhruba poslední desetiletí pod názvem Little Monster. Obrazy instalovali zaměstnanci hořické galerie Jana Cermanová a Tomáš Mates.
Čtěte také
Ivana Štenclová (*1980) žije na Moravě, v malé vesničce u Opavy. V letech 1999 – 2005 studovala kresbu u profesorky Jitky Svobodové na AVU v Praze.
Umělkyně je dnes velkou experimentátorkou ve výtvarných přístupech a v materiálech, zatímco témata jsou stabilní.
„Ústředním motivem její tvorby jsou od počátku mezilidské, a hlavně rodinné vztahy, které podrobuje kritické analýze,“ přibližuje Jana Cermanová, vedoucí Galerie plastik v Hořicích.
Pro umělkyni je charakteristické zpracování díla ve formě figurálních kompozic, portrétů a autoportrétů. Ty mají často i reliéfní charakter.
Čtěte také
Citově prožitý portrét umělkyně doplňuje svou nápaditou fascinací prostorem.
„Tady vidíme, jak autorka pracuje s 3D rozměrem. Normálně vidíme 2D obrazy - třeba v případě portrétu malovaného na hedvábí. Když přijdete blíž, zdá se, že je několikavrstvý, ale je to pouze jedno plátno, na kterém jsou používané různé inkousty a tím dochází k 3D efektu. U dalšího portrétu chlapce zblízka vidíte navrstvené fragmenty starých gotických oken. Teprve když poodstoupíte, spatříte tvář. Je to podobné jako v lidském životě, vhled do duše,“ popisuje kurátor Tomáš Mates.
Janě a Tomášovi se po návštěvnících Galerie plastik v Hořicích už hodně stýskalo. Těší je, že se situace, byť ještě ve stavu nouze, konečně vrací do normálu a budou moci letos představit veřejnosti i další díla. Doufají, že se k výstavě Little Monster podaří zorganizovat i komentovanou prohlídku, třeba on-line přímo s umělkyní.
V hořické Galerii plastik na vrchu Gothard je otevřeno ve všední dny vyjma pondělí od 9 do 12 hodin a od 13 do 17 hodin, v sobotu a v neděli od 10 do 17 hodin.
Prostor v obraze, mnohdy i za ním, je pro Ivanu Štenclovou velmi důležitý. V Galerii plastik v Hořicích se o tom můžete přesvědčit do 28. června. Její tvorbu pak vystřídají skulptury od figurálního sochaře Jiřího Středy.
Související
-
Digitální sochařství jako nové dláto v rukou Michala Gabriela aneb Zrození Venuše v Hořicích!
V Galerii plastik v Hořicích se zrodila Venuše. Společně s dalšími sochařskými díly se vynořila z dílny Michala Gabriela, zakládajícího člena výtvarné skupiny Tvrdohlaví.
-
Tajemný Azům a jeho učedníci vedli hořický dětský workshop za uměním i samostatnou tvorbou
Letní ateliér pro mladé umělce od 6 do 12 let v podnětném prostředí Galerie plastik v Hořicích zprostředkoval dětem příběhy soch a otevřel jim prostor k vlastní tvorbě.
-
Pimprlata vzala útokem Galerii plastik v Hořicích. Loutky i divadýlka stvořily dětské ruce
Letošní návštěvnickou sezónu v Galerii plastik v Hořicích zvesela otevřela výstava s názvem Pimprlata. Připravili ji žáci a studenti hořické ZUŠ.
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.