Královéhradeckým silničářům začala zimní sezóna. Jsou připraveni okamžitě vyjet s technikou

2. listopad 2018 10:24

Královéhradečtí krajští silničáři jsou na startu zimního období. Znamená to, že jsou připraveni okamžitě vyjet s veškerou technikou, pokud by to vyžadovalo počasí. Ostatně první sypače už o minulém víkendu ošetřovali silnice na Broumovsku a také na Trutnovsku. Kolik posypového materiálu mají silničáři ve skladech a co musí zajistit v případě kalamity? 

„Samozřejmě jsme na zimní období připraveni," potvrzuje ředitel Krajské údržby silnic Jiří Brandejs. „Máme zpracovaný plán zimní údržby, což je vlastně takový manuál určující pravidla vlastní údržby, kde jsou jaké sklady, jakou technikou a jakými materiály bude konkrétní silnice udržovat, kdo rozhoduje o těch výjezdech, tedy dispečeři, dispečerská stanoviště. A další skutečnosti."

Zaplněné jsou i sklady na posypový materiál. „Máme 23 tisíc tun soli a 12 tisíc tun inertního materiálu. V onom plánu zimní údržby máme 93 okruhů, dohromady je připraveno 122 sypačů, na dispečerských stanovištích se bude střídat 85 dispečerů. A na sypačích se bude ve směnách střídat 230 řidičů."

V mobilu zjistí řidiči v Královéhradeckém kraji aktuální informace o zimní údržbě

Mobilní aplikace s aktuálními informacemi o zimní údržbě

Už v této zimní sezoně budou moci řidiči v Královéhradeckém kraji volit trasu jízdy či čas odjezdu podle aktuálního stavu vozovek. Umožní jim to nová internetová aplikace, díky níž se snadno dozvědí, kdy naposledy byl daný úsek ošetřen. 

Náklady na loňskou zimu byly zhruba 170 milionů korun. Ale podle Jiřího Brandejse nejde ani o maximální výdaje, ani minimální. Ty se v minulosti pohybovaly jen okolo 70 milionů korun: „Udržujeme jakoukoliv komunikaci a je dáno jejich pořadím první až třetí. Tam jsou dány časy, do kdy musíme danou vozovku ošetřit."

Tradičně k náročnějším oblastem na údržbu patří vyšší partie Orlických hor a Krkonoš, ale i některá místa s kopcovitým terénem. Ale na to reagují pracovníci dispečinku.

„Dispečerských pracovišť máme 15. Když dispečer vyhodnotí situaci, tak vyšle vozidla do terénu," vysvětluje Jiří Brandejs.

Zimní údržba

A pak pomocí GPS sleduje i jejich pohyb a může reagovat i na případné komplikace v dopravě. „Tak jak my jsme připraveni, tak musí být připraveni také řidiči. Na to, že změna klimatických podmínek bude znamenat i změnu přístupu při řízení vozidla a přizpůsobení jízdy stavu, který se na té vozovce právě nachází."

To potvrzuje i šéf krajských dopravních policistů Petr Dušek: „Od 1. listopadu je každý řidič motorového vozidla povinen mít na vozidle zimní pneumatiky a to v případě, kdy je na pozemní komunikaci souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že takový stav nastane."

Podle něj Police České republiky zatím neplánuje žádné speciální akce zaměřené na kontrolu zimní výbavy. Stav pneumatik ale policisté monitorují u každé běžné silniční kontroly.

Platí, že vzorek u zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu u vozidel do 3,5 tuny minimálně 4 milimetry, u vozidel nad 3,5 tuny pak minimálně 6 milimetrů u každé nápravy.

autoři: Lucie Peterková , baj
Spustit audio

Související