Krachující pojišťovny - převzetí dluhů a řešení pohledávek
Na rozdíl od bank nebo investičních fondů, z nichž v minulosti řada zkrachovala, se pojišťovnám podobné problémy vyhnuly. Do likvidace se před několika lety dostala pouze pojišťovna Morava a konkurs byl v poslední době vyhlášen na pojišťovnu Certusia. Jednalo se ale o malé pojišťovací ústavy. Přestože pojišťovna Morava zkrachovala už před lety, někteří klienti s tím mají ještě dnes problém. O tom svědčí dotaz jedné naší posluchačky, která chce vědět, kdo převezme dluhy této instituce a jak má řešit pohledávku za pojišťovnou. Nejen o tom už Aleš Heřmánek.
Co se týká dotazu, tak mohu naší posluchačce poradit, aby se obrátila nas správce konkursní podstaty pojišťovny Morava - doktora Schelleho.
Václav Křivohlávek: Pan doktor Schelle vyzval všechny postižené klienty, aby přihlásili své nároky, aby mohl po alespoň částečném zhodnocení majetku pojišťovny provést vyrovnání postižených klientů.
Říká ředitel odboru dozoru nad pojišťovnami Václav Křivohlávek z ministerstva financí. Je ale otázkou, jestli ještě dnes podobně postižení klienti, jako je naše posluchačka, ještě uspějí.
Václav Křivohlávek: Jednat se správcem mohou kdykoliv ale byla tam dána lhůta a já mám za to, že ta lhůta měla být respektována.
Další pojišťovnou, která se nedávno dostala do nepříznivé situace, je Certusia. Ministerstvo financí v ní muselo ustanovit nuceného správce. Bohužel se mu nepodařilo společnost stabilizovat a proto na ni byl vyhlášen konkurs.
Václav Křivohlávek: Soud jmenoval konkursním správcem pana doktora Pavla Nevického, a opět tady máme stejný případ, jednotliví postižení by se měli ve lhůtě 60 dnů ode dne prohlášení konkursu přihlásit u soudu a přihlásit své pohledávky.
Obecně se dá říci, že pokud se pojišťovna dostane do finančních potíží, není ještě vše ztraceno. Ministerstvo financí jmenuje nuceného správce a ten má šanci dát finance pojišťovny do pořádku. Pokud se mu to nezdaří a je prohlášen konkurs, měli by klienti přihlásit k soudu své pohledávky. Jiná možnost je převést zákazníky krachující pojišťovny k jiné, stabilnější.
Václav Křivohlávek: Nejedná se jen o soupis čísel smluv s jednotlivými klienty, ale současně s těmito smlouvami musí jít na pojišťovnu, která přebírá aktiva a technické rezervy. To znamená, že je převáděn nejen klient, ale i prostředky, které mu náleží.
Samozřejmě, protože jde o smluvní vztah, musí klient s převodem souhlasit, stejně tak jako obě dotčené pojišťovny a také ministerstvo financí musí převod schválit.