Koaliční poslanci zamítli program mimořádné schůze sněmovny k mýtnému systému

Sněmovna podle očekávání neschválila program mimořádné schůze k budoucnosti mýtného systému v Česku. Svolala ji pravicová opozice, vládní většina ale program zablokovala. Vystoupit tak mohli jen zákonodárci s přednostním právem jako ministři nebo šéfové poslaneckých klubů. Přesto jednání trvalo skoro tři hodiny.

„Primárně ta kompetence, jak řešit mýto, je v roli exekutivy, to znamená, že je to zodpovědnost ministerstva,“ vysvětlil předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek, proč koalice nepodpořila program schůze.

„Ale na druhé straně hlavní věci, které měly zaznít, vlastně zazněly,“ dodal s tím, že vítá, že se opozice postavila k problému konstruktivně.

Smlouva s firmou Kapsch vyprší koncem roku. Ministerstvo dopravy už několik let řeší, jak vybrat nového provozovatele.

Opoziční ODS a TOP 09 vládě vyčítají, že se soutěží na provozovatele mýtného systému nepohnula za více než dva roky ani o krok.

„Naše termíny, které jsme slibovali, byly založeny na předpokladu, že se s Kapschem domluvíme, že budeme schopni pokračovat kontinuálně a že nám poskytne veškerou součinnost. Holt se ukázalo, že ani pro ně, ani pro nás to není tak jednoduché vyjednat. Chtěl bych všechny ubezpečit, že se o to snažíme,“ reagoval ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO.

Ministr Ťok připomněl, že do patové situace dostaly jeho úřad dodatky, které ke smlouvě přidali v letech 2006 a 2007 tehdejší ministři dopravy. I samotná smlouva stát podle Ťoka poškodila:

„Stát si téměř za osm miliard pořídil systém, nechal si ho provozovat a modernizovat soukromou firmou, a ve smlouvě vůbec neřeší, jak bude s mýtem pokračovat a kdo a jak provede doúčtování toho prosince 2016. Pro mě to znamená, že ten, kdo smlouvu připravil, buď vůbec nepočítal s tím, že se po roce 2016 bude mýto vybírat, nebo že se v budoucnu nebude měnit poskytovatel služeb mýta, nebo to bude velmi obtížné a patrně i velmi drahé.“

Vláda se podle minsitra chce se společností dohodnout na nápravě chyb v uzavřených dodatcích.

„Nekritizujte mě nyní za to, že jsem začal věci řešit. Snažíme se usilovně, pořád však musíme mít na paměti, že se musíme pohybovat v platném právním rámci,“ prohlásil Ťok.

Mýtné

Řekl také, že příprava tendru na nového provozovatele mýtného trvá čtyři až pět let a že si toho prý museli být jeho předchůdci vědomi, a přesto nekonali.

Ministerstvo dopravy se chystá koncem roku spustit velký tendr na výběr nového provozovatele. Podle šéfa poslanců ODS a exministra dopravy Zbyňka Stanjury musí být otevřený všem zájemcům.

„Nemůže být pro Kapsch, ale nemůže být ani proti Kapschi. Pokud někdo takhle uvažuje, uvažuje špatně,“ upozornil. Sněmovna by podle Stanjury měla vytvořit pracovní skupinu, do které by přizvala i nezávislé odborníky.

Podle předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska koalice neschválením programu mimořádné schůze neumožnila sněmovně plnit kontrolní úlohu nad vládou.

„Vláda se sama dostala do situace, kdy nemůže už uzavřít smlouvu zcela transparentním a férovým procesem. Buď tady hrozí skutečně miliardové škody, anebo naprosto netransparentní a pravděpodobně i neférový proces. Vláda to nechce slyšet, a proto vládní poslanci nepřipustili tu schůzi, ale to neznamená, že ten problém neexistuje,“ uvažuje.