Jezdi jednoduše. Spojení mezi Brnem a Kuřimí zajistí nová linka, cestující ve voze zaplatí kartou

26. duben 2024 15:30

V regionálních autobusech mezi Brnem a Kuřimí od 27. dubna nastane malá revoluce. Dosavadní linky 71 a 310 nahradí jediná s číslem 304. Spojení mezi oběma městy se zrychlí, ale nová linka nebude zajíždět do Ivanovic a Medlánek a skončí u nádraží v Řečkovicích. Cestující na ní budou moct nastupovat všemi dveřmi a jízdné zaplatí kartou u takzvaných validátorů, podobně jako v MHD v Brně.

Spojení mezi Brnem a Kuřimí zajistí nová linka 304

„Nový validátor obsahuje osmipalcový širokoúhlý dotykový displej, přes který je možné si navolit jakoukoliv jízdenku v rámci integrovaného systému, nebo využít v režimu Jezdi jednoduše – to stačí přiložit bankovní kartu k validátoru a cestující tímto zakoupí jízdenku,“ říká vedoucí oddělení provozu společnosti Kordis Vladimír Dopita, který se ujal instalace validátoru u prostředních dveří autobusu.

Validátory jsou na první pohled hodně podobné těm, které lidé znají z brněnské hromadné dopravy. Jsou ale větší, vysvětluje Dopita: „Protože umožňují více funkcí, než ten brněnský. Jedná se o takzvané úsekové jízdenky. Pokud je cestující chce využít, tak si musí na validátoru navolit cílovou zastávku, kam jede. Z toho důvodu je komfortnější mít ten displej větší.“

Kordis takto nainstaloval validátory zatím do devíti autobusů, ale bude pokračovat. „Po odzkoušení počítáme, že tento systém se bude rozšiřovat na další linky, například linku 701 nebo 702 do Mokré-Horákova a do Viničných Šumic,“ popisuje ředitel společnosti Jiří Horský. Tento systém tam chce firma zavést nejpozději o letních prázdninách, později i na dalších příměstských linkách v okolí Brna. Celkem by měl systém Jezdi jednoduše zahrnovat 150 autobusů.

Kromě nové linky z Brna do Kuřimi se dočekají cestující i změn v dopravě přímo v Brně. Na svou trasu se vrací linka číslo 4 do Obřan a 10 na Stránskou skálu. Trolejbusová linka číslo 30 bude nově zajíždět až do Soběšic. Bez trolejí se obejde díky hybridnímu pohonu vozů.

„Kromě validátorů se bude jednat i o dovybavení zařízením, které bude umět komunikovat se semafory na jednotlivých křižovatkách, případně s elektronickými panely na zastávkách,“ upřesňuje Horský. Celková částka u těchto úprav se bude pohybovat kolem 20 milionů korun, větší část přispěje Evropská unie.

Zatím bude nástup všemi dveřmi možný jen od 5 od 20 hodin, upozorňuje Jiří Horský. „Systém jsme chtěli nejdřív odzkoušet v tu frekvenčně silnější dobu.“ Rozdíl cestující poznají i na panelu na autobusu – v době, kdy platí nástup všemi dveřmi, je v rohu označení „S“, což znamená „samoobsluha“.

Spustit audio

Nejnovější zprávy