Jak se dělá web

1. březen 2002
iŽurnál

Tentokrát začneme trochu slavnostně. Už popáté totiž začíná Březen měsíc internetu, který každý rok propaguje internet v běžném životě. A abyste z té oslavy také něco měli, kontaktovali jsme dva lidi, kteří se na tvorbě webů podílejí, takže vám vysvětlí, jak se takový web dělá.

Už popáté se letos média a různé firmy v březnu snaží o propagaci internetu a jeho praktického využití v akci jménem Březen měsíc internetu . Dnes už stovky akcí na různých místech republiky, která každá svým způsobem osloví část obyvatelstva a vysvětlí, k čemu by jí internet mohl být. Sdružení, které akci pořádá - BMI šéfuje Jaroslav Winter.

  • Jaroslav Winter o Březnu měsíci
    internetu
    " style="">
    Jaroslav Winter o Březnu měsíci
    internetu
    " style="">
    Jaroslav Winter o Březnu měsíci
    internetu
0:00
/
2:21

Další zajímavou akcí je dětská konference o internetu nebo třeba konference o státní správě a samosprávě na internetu - i o těchhle akcích ve vysílání Radiožurnálu uslyšíte. Pokud chcete další informace, stačí se podívat na www.brezen.cz.

Slíbili jsme, že vás tentokrát necháme nahlédnout pod pokličku pánů od internetu, tvorby stránek. Těm, kteří celý vznik webu se říiá různě - mohou to bát webbuildeři, project manageři. Všichni ale musejí dělat to samé. Vymyslet dobře zapamatovatelnou doménu, zaregistrovat ji, udělat grafický návrh a návrh struktury a obsahu, potom web otestovat a na závěr spustit a postarat se o propagaci.

Celé to začíná u vhodné domény. To není legrace vybrat takovou, kterou by si lidé zapamatovali a nerozlučně spojili právě s vaším webem. Ale představte si, že dřív to bylo jinak - weby měly adresy číselné a tahle dlouhá čísla si návštěvník musel zapamatovat, protože v dřevní době neexistovaly ani rozcestníky. Proto přišla doménová jména.

  • Jan Dohnal o původních
    doménách
    " style="">
    Jan Dohnal o původních
    doménách
    " style="">
    Jan Dohnal o původních
    doménách
0:00
/
0:16

Adresu tedy známe jako slova. Vysvětluje Jan Dohnal z CZ NIC, což je organizace, která domény přiděluje. Právě ta slova jsou zaprvé dobrým obchodem a s tím souvisí to zadruhé - velké tahanice. Dejme tomu, že chci doménu www.kocour.cz.

  • Jan Dohnal o registraci
    domény
    " style="">
    Jan Dohnal o registraci
    domény
    " style="">
    Jan Dohnal o registraci
    domény
0:00
/
1:43

A tak například firma Nike nemá na českém internetu doménu www.nike.cz , protože tu vlastní sdružení Niké a Městská knihovna v Praze nesídlí na www.mkp.cz , protože tu vlastní masokombinát Polička. A jediné, co pomůže je doménu odkoupit. Nicméně nutné to není - stačí, když vymyslí jinou, dobře zapamatovatelnou a dostatečně ji zviditelní na propagačních materiálech.

Teď už nastupuje práce programátorů a grafiků. O tom ví dost Jan Žáček.

  • Jan Žáček o programování
    webu
    " style="">
    Jan Žáček o programování
    webu
    " style="">
    Jan Žáček o programování
    webu
0:00
/
2:36

A tím jsme se dostali k fyzickému webu - práce ale nekončí, programátorská firma dále pomáhá klientovi v údržbě webu, řeší technické problémy. Ke slovu přicházejí marketingoví pracovníci a snaží se web propagovat, vymyslet nějakou soutěž.

Pokud zrovna vašim dětem začínají prázdniny anebo řešíte, kam s nimi o prázdninách velikonočních, stačí se podívat na internet. Na adrese www.nasedeti.cz byla zprovozněna databáze soutěží a akcí pro děti po celé republice. Při vyhledávání se přemístíte do akcí pro děti a zadáte filtr pro jednotlivé kraje. Najdete tu sportovní akce, pořady pro děti, dokonce i zprávičky dětské tiskové agentury nebo z domů dětí a mládeže. Akce můžete zadávat i sami.

Minule jsme se vás ptali, co to je e-recruitment - správnou odpovědí bylo nábor pracovníků pomocí elektronických cest, nejčastěji internetu. A knížku od nás a nakladatelství Computer Press dostane Otokar Vyzina z Brna a David Petrů z Prahy 4.

Tentokrát hrajeme o knížky z nakladatelství knihy.idnes.cz , a to o vypalování CD. A dostanete je, pokud nám napíšete co znamená v překladu ta tři wéčka před adresou? Své odpovědi můžete posílat na e-mailovou adresu pořadu izurnal@cro.cz . Na ní také uvítáme vaše připomínky a náměty k pořadu.

Příští téma: poradny na internetu.

autor: ark