Jak a co Češi nakupují na Velikonoce? A jaké suroviny na velikonoční pečení zdražily nejvíc?

15. duben 2025 11:17

Největší audioportál na českém internetu

Velikonoční beránek | Foto: Shutterstock

O nakupování na Velikonoce mluvil reportér Jiří Jelínek a moderátorka Iveta Kalátová

Suroviny na pečení na Velikonoce jako vejce nebo vanilkový cukr jsou letos dražší. Podle společnosti Česká distribuční, která srovnává akční letáky sedmi největších řetězců s potravinami u nás, stojí letos balík základních surovin na velikonoční pečení průměrně 175 korun. To je o 13 procent víc než loni.

Jak Česká distribuční zjistila v průzkumu na přelomu března a dubna, zdražila hlavně vejce, a to skoro o 57 procent, a vanilkový cukr dokonce o 66 procent.

„Dražší jsou letos také mandle či rozinky. Na druhou stranu zákazníci ušetří například za krupicový cukr nebo mléko,“ přiblížil mluvčí České distribuční Jaroslav Staněk. Lidé by si podle něj měli zjistit, co mají prodávající kdy v akci. „Obchodníci v nich nabízejí slevy v průměru ve výši 24 procent a domácnosti tak mohou ušetřit až čtvrtinu svých výdajů.“

Nakupování na Velikonoce

Pro obchodní řetězce s potravinami jsou Velikonoce druhým nejdůležitějším nákupním obdobím po vánočních svátcích. Podle analýzy Svazu obchodu a cestovního ruchu chtějí Češi letos utrácet. Prezident svazu Tomáš Prouza uvedl, že oproti Vánocům lidé dávají na jaře do nákupních košíků víc zdravých a rozmanitějších potravin.

„Obsahuje více zeleniny a ovoce, u masa je tam třeba méně vepřového, protože lidé chtějí na Velikonoce vařit zdravěji,“ popsal Prouza. Pochutina, za kterou lidé o Velikonocích utrácí nejvíc, je podle něj čokoláda. Používají ji nejen při přípravě velikonočních beránků, ale kupují ji i pro koledníky.

Na čem Češi nešetří

Na čem lidé letos taky nešetří, je velikonoční výzdoba. To kromě Svazu obchodu a cestovního ruchu potvrzuje třeba i řetězec Tesco. Tam lidé podle jeho mluvčí Ivy Pavlouskové kupují víc než dřív i prémiové potraviny.

„Zejména jsme to rozšířili o sekci sýrů, uzenin a delikates. Zákazníci také letos více utrácí právě za velikonoční dekorace a různé kreativní sady, kdy si doma vyrábí sami ty velikonoční dekorace,“ vylíčila Pavlousková.

Zákazníci řetězce Albert jsou spíš konzervativní, podle mluvčího Jiřího Marečka nakupují každý rok velmi podobně.  „Velké změny v nákupech nepozorujeme. V praxi to znamená, že nakupují ten tradiční velikonoční sortiment, jako jsou čokoládová vejce, mazance, beránci. Mezi vyhledávané novinky patří chlazená těsta na pečení,“ uvedl Marek.

Řetězec Kaufland uvedl, že jeho nabídka je srovnatelná s loňskou, taky nabízejí prémiové produkty a třeba i svátečně zabalené. Lidl pozoruje, že lidé nakupují podobně jak loni, neomezují se. I tento řetězec nabízí prémiové produkty a jako novinku zařadil do velikonočního koše jehněčí a kůzlečí maso.

Mohlo by vás zajímat