Elektromobily: na jejich koupi státy poskytují dotace. Cenu klasického auta budou mít do šesti let

9. březen 2016

Po světě jezdí milión a čtvrt elektromobilů. A jejich počet nadále roste i přes jejich vysokou pořizovací cenu. Některé země proto zavádějí dotace. V České republice počítá do budoucna s podporou Národní plán čisté mobility, který myslí i na výstavbu nových dobíjecích stanic. Jak taková dobíjecí stanice vypadá a kdy bude elektromobil stát stejně jako běžné auto se spalovacím motorem?

Napájecí stanice pro elektromobily v Praze 4 vypadá podobně jako klasický stojan na čerpací stanici, kromě pistole s benzinem, nebo naftou tu ale jsou po stranách dva speciální kabely. „Každý zákazník, který sem dorazí se svým elektromobilem, se přihlásí takzvanou čipovou klíčenkou. Ta ho bezpečně identifikuje. Po tom zapojení je v režimu dobíjení, to je ta zelená kontrolka,“ vysvětluje mi přímo u stojanu Martin Schreier ze společnosti ČEZ a dodává, že v České republice vybudovala firma už několik desítek dobíjecích stanic.

Čtěte také

„V tuto chvíli máme zhruba 55 dobíjecích stanic po celé České republice. Z nich je desítka rychlodobíjecích. 80 % kapacity baterií se nabije za zhruba 25 až 30 minut. Zbývajících 45 nabíjecích stanic stojí v místech, kde se koncentruje pohyb lidí – zábavní centra, nákupní centra – tam to dobíjení trvá v řádu jednotek hodin,“ doplňuje Schreier z ČEZu.

Těchto stanic bude potřeba do budoucna víc, protože se u nás zvyšuje poptávka po elektromobilech. Z údajů ze Svazu dovozců automobilů vyplývá, že se loni prodalo celkem 268 elektromobilů, což je o 36 procent více než v roce 2014. Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz říká, že zájem o takzvaná auta na baterie roste celosvětově. „Podle nejnovější zprávy Centra pro solární energii a výzkum vodíku narostl počet aut do zásuvky za uplynulý rok 2015 o 750 tisíc. V současné době už jich po světě jezdí celkem 1,3 milionu.“

elektromobily v dobíjecí stanici čekají na zájemce o zapůjčení

Země zavádějí dotace

Kvůli vysoké pořizovací ceně elektromobilu zavádějí některé země dotace. Například Německo chce, aby do čtyř let jezdilo po tamních silnicích milión elektromobilů. Vláda proto zvažuje příspěvek na nákup elektrického auta až pět tisíc eur. Podobný systém zavedla podle Jana Horčíka i Francie.

„Pokud navíc k tomu dáte do šrotu svůj starý diesel, dostanete až 10 tisíc euro, je to velice výhodné. V Británii je to pět tisíc liber na nákup elektromobilu, Nizozemsko má opět výhodné možnosti nákupu elektromobilů, zejména pro firmy. Zejména ty, které sídlí v centrech měst, by si měly kupovat elektrické dodávky, kterými pak budou doručovat zboží do svých provozoven. A funguje to tam hodně dobře,“ říká Horčík.

Čtěte také

V České republice jezdí okolo devíti set elektromobilů i přesto, že zatím vláda žádné dotace neposkytuje. Ministr životního prostředí Richard Brabec za Hnutí Ano říká, že resort v rámci národního plánu čisté mobility vypíše první dotace už letos. „Plánujeme, že bychom na podzim letošního roku vypsali výzvu. V první chvíli to velmi pravděpodobně bude pro municipální sféru, pro obce, kraje a jejich společnosti. V tuto chvíli na to máme vyčleněno 150 miliónů korun.“

Pokud se tento projekt osvědčí, dočkají se dotací i fyzické osoby. Ministr životního prostředí Richard Brabec ještě dodává, že cenu elektromobilu by měli snížit hlavně automobilky.

Plug-in hybrid VW Passat GTE Variant 5

Nabídka se rozšiřuje

Jan Horčík z Hybrid.cz je přesvědčen, že elektrická auta brzy zlevní hlavně díky rozšiřující se nabídce. „Hodně dobře je to vidět na Volkswagenu, který začal propagovat svoje plug-in hybridy – auta do zásuvky. Ať už je to Volkswagen Golf GTE nebo Volkswagen Passat GTE, což jsou obě velmi zajímavá auta. Jsou to ale i další automobilky jako BMW nebo Mercedes, které se snaží rozšířit nabídku svých aut do zásuvky. Myslím, že se jim to daří, soupeří mezi sebou americké, evropské, japonské a dokonce i čínské automobilky, takže ta čím dál tím vyšší nabídka také přispívá k tomu, že cena elektrických aut do zásuvky neustále klesá.“ Podle odhadů organizace Bloomberg New Energy Finace bude elektromobil stát bez dotací stejně jako klasické auto nejpozději do šesti let.

autor: hbc
Spustit audio