Co nabízejí jídelní vozy ve vlacích dnes? Už to nejsou předražená jídla

„Krátké klobásy za dlouhé peníze,“ právě tak má řada z nás uloženou poslední vzpomínku na cestu jídelním vozem. Zážitek obvykle vedl k tomu, že jsme do jídelního vozu už nikdy víc nepodívali. S ohledem na často nevábné prostřední, a vysoké ceny jsme si zvykli na domácí svačiny, případně na občerstvení koupené v nádražních halách.

Musel přijít až soukromý dopravce RegioJet, aby si lidé uvědomili, jak příjemné je dát si ve vlaku nepředraženou kávu nebo rovnou oběd. Začalo to zdánlivými maličkostmi – dobrou kávou v ceně jízdného a porcí cheesecaku za pouhých 9 korun. Cestující brzy zjistili, že brát si na cestu vlakem občerstvení, je zbytečně nepohodlné.

Žluté restaurační vozy (Regiojet)

V jednom z restauračních vozů společnosti Regiojet, na cestě do Košic, pracuje číšník Ivo Kruliš. Právě na tomto spoji totiž jeho zaměstnavatel zkušebně využívá jídelních vozů. Jde o jakousi „nástavbu“ k tolik populární donášce jídla na místo.

Jídelní vůz

Kapacita jídelního vozu se zdá na tuzemské poměry vysoká, jde o 40 míst. Souvisí to ale s tím, že žluté vlaky do Košic jsou velmi dlouhé – mají 10 vozů. Přes oběd tam bývá obvykle plno, vydají i přes 100 obědů. Nejoblíbenějším jídlem je maďarský guláš, stojí bez koruny stovku, polévky jsou tu za čtyřicet.

Modré restaurační vozy (Railjet)

Jedeme na Vídeň. Podávají se gratinované škubánky s pečenou krkovicí a perníkovou omáčkou. Nabízí je číšník vozu JLV Jakub Vrchotský. V jídelním lístku najdete u tohoto spoje ceny trochu vyšší. Velmi zjednodušeně řečeno, u každé položky zhruba o 15 korun. „Naše společnost se zabývá jen gastronomií, nemůžeme čekat zisk jinde - třeba v přepravě cestujících, tak jako soukromí dopravci,“ vysvětluje Martin Maluš z JLV.

Railjet ve Vídni

Jídlo v kontejnerech

Zatímco Regiojet provozuje pouhé dva jídelní vozy, v JLV jich mají 45. V takovém počtu není divu, že kladou důraz na maximální úsporu místa i času při nakládce a vykládce vlaků. Čas i prostor lidem šetří speciálně navržený systém pojízdných kontejnerů. Do vlaku je dostávají speciálními zásobovacími dveřmi, jak nám ukázal šéf jídelních vozů JLV Daniel Ulrich.

Důležitá příprava

Zázemí má JLV na Odstavném nádraží Jih v pražské Michli. Právě tam se jídla vaří a speciálně balí tak, aby je pak ve vlacích mohli číšníci co nejsnáze a co nejrychleji regenerovat v konvektomatech. Přitom ale nejde o výslednou chuť – roli hraje i vzhled. A do toho je třeba počítat s tlakem na cenu jídla.

Automaty místo restaurace

Ze všech zmíněných důvodů se některé zahraniční společnosti rozhodly vybavit vagony automaty, kam cestující nahází drobné, aby pak dostali bagetu, limonádu, sušenku nebo třeba kávu. Jiné firmy zase s logistickými obtížemi i cenovými náklady bojují zmrazováním jídel.

V těchto obalech opouští jídlo přípravnu jídla v pražské Krči

Objednávka přes internet

Restaurace na kolejích historicky vždy cílily spíš na ty movitější z nás. Na stříbrném servisu – tak jako v slavném Orient expresu – už vám jídlo nepřinesou. Posledním trendem je objednávka jídla přes internet. Zatím funguje v Pendolinu, JLV ji chce rozšířit i na další spoje ČD, které svými vozy obsluhuje.

Zájemci o gastro-turistiku se mohou případně svézt příležitostnými degustačními vlaky – naposledy se v polovině listopadu cestou do Ostravy ochutnávalo svatomartinské víno.

autor: pek