Československé aerolinie slavily. V roce 1989 dostaly airbusy

2. srpna 1989 si Československé aerolinie objednaly první airbusy. Po mnoha letech, kdy musely z politických důvodů téměř výhradně využívat jen letadla sovětské výroby, to byly první stroje západní produkce. Na dálkových linkách ČSA létaly od roku 1991.

„Zástupci Československých aerolinií a Omnipolu dnes odletěli do francouzského Toulouse, kde mají podepsat s představiteli mezinárodního konsorcia Airbus Industry kontrakt na dodávku dvou dálkových Airbusů A310-300,“ informoval v roce 1989 Československý rozhlas.

Airbusy měly na dálkových linkách nahradit zastaralé Iljušiny II 62. „Tato letadla byla dobrá, ale provozně velmi nákladná. Klientela byla zejména ze západních států. A když měli cestující letět strojem, který nebyl vyroben v západních zemích, vzbuzovalo to v nich určité pochybnosti,“ vzpomíná Josef Šesták, který tehdy v Československých aeroliniích pracoval.

ČSA si prosadily airbusy nejspíš jen díky tomu, že sovětský letecký průmysl zaostával. „Uvažovalo se o tom, že bychom nakoupili letouny Iljušin 96, ale produkce víceméně stagnovala a asi nebylo možné garantovat termín dodání,“ míní letecký publicista Martin Salajka.

Proč právě airbusy?

Podle něho se tehdejší režim v Československu rozhodl pro airbus nejspíš z toho důvodu, že měl k Evropě blíž než k USA. Konkurenční společnost Boeing totiž nabízela srovnatelný letoun 767.

„U airbusu byly ve větší míře použity kompozitní materiály, které konstrukci činí lehčí, což se promítne do provozních nákladů,“ podotýká Josef Šesták a připomíná, že první západní letadlo ve službách ČSA znamenalo velkou slávu.

Airbusy A310-300 u ČSA dávno dosloužily. Na dálkové lince do Soulu létá v barvách společnosti modernější A330.

autor: jas
Spustit audio