České dráhy přiznaly další problémy se špatně brzdícími vlaky u Tanvaldu

24. únor 2012

České dráhy přiznaly další problémy na trati u Tanvaldu. Vlaky tam měly potíže s brzdami častěji než ve dvou známých případech, kdy souprava nedokázala ve strmém kopci pod Kořenovem zastavit a projela několik zastávek. Naštěstí vlak vždy nakonec zabrzdil a nikomu se nic nestalo.

České dráhy ale podle Federace strojvůdců mohly nebezpečným situacím předejít a nevhodný typ vlaků dřív z trati stáhnout.

Přesný počet České dráhy upřesnit odmítly, nicméně trvají na tom, že pokaždé udělali chybu strojvůdci. Jejich federace mluví minimálně o pěti dalších případech. Na ty prý nadřízené upozornili a ti tedy mohli reagovat dřív než až po tom posledním případu. Tehdy jel vlak na trati, kde bývala maximální rychlost padesát kilometrů v hodině a teď je tam dokonce snížená na třicítku, l rychlostí sedmdesát pět kilometrů v hodině a projel čtyři zastávky. Zabrzdit dokázal až na rovnějším úseku v Desné.

Vlak má záznamové zařízení, ze kterého je možné vyčíst průběh jízdy, v kterém okamžiku strojvedoucí jak reagoval, kdy začal brzdit, co vlak udělal, apod. Na základě těchto údajů České dráhy tvrdí, že ve všech problémových případech udělali strojvedoucí chybu při ovládání vlaku.

Federace strojvůdců ale trvá na tom, že šlo o vlaky nevhodné do horských podmínek, které se na této trati vůbec neměly objevit a to že stojí za všemi selháními brzd. Nakonec také je fakt, že motorové vozy z devadesátých let, které mají kombinovanou brzdu na trať z Harrachova už nesmí. Jezdí tam nové vozy Stadler nebo staré vlaky s jiným typem brzdy.

Strojvůdce, kteří na potíže upozorňovali, může čekat postih za špatný pracovní postup - případy zatím nejsou uzavřené. Dalším z přijatých opatření je to, že na trať z Harrachova, která je pod Kořenovem nejstrmější železnicí u nás, teď mohou jen strojvedoucí, kteří mají minimálně tři roky praxe a jezdí tam také kontrolor, který sleduje jak pracují.

Federace strojvůdců ale upozorňuje ještě na jednu důležitou okolnost, a sice na to, že České dráhy typ vozů, který měl problémy s brzdami, stáhly z této trati jen do odvolání. Podle strojvůdců se ale tyto vlaky na kořenovskou dráhu nemají vrátit nikdy.

autor: leš
Spustit audio