Bob Dylan (1)

7. duben 2007
Křesťanský týdeník , Křesťanský týdeník

Jedním z umělců spojených s hnutím Ježíšova rocku byl Larry Norman, kalifornský hudebník, který začínal se skupinou People. Normanův malý biblický kroužek v jeho domě v Hollywoodu se časem rozrostl v církev, která si dala název Vineyard Fellowship (Vinice). Jednoho dne roku 1978 do tohoto sboru přišel v doprovodu mladé černošky i Bob Dylan.

Výsledek tohoto setkání byl šokující. Dylan se rozhodl, že přijme křesťanství. Sám o tom později řekl: "Jedna věc se pojila s druhou a najednou jsem to cítil. Prožil jsem znovuzrození." Na otázku, co to je být znovuzrozený, řekl: "Když se narodíte, je ve vás duch zdola, z místa, kde jste přišli na svět. A znovu se narodit znamená narodit se z Ducha, který přichází shora, a to je něco jiného."

Po této zkušenosti Dylan strávil tři a půl měsíce v biblické škole, kde 5 dní v týdnu studoval Kristův život. Výsledek tohoto bleskového školení ukázal na albu Slow Train Coming, gospelovém albu, kde téměř každá píseň je inspirována pasážemi z Nového zákona.

Do té doby Dylanovy písně působili nejednoznačně a daly se vykládat různými způsoby. Album Slow Train Coming bylo jasně křesťanské. Zmizela provokativní poetika, která dávala důraz na osobní výklad, místo toho se tu propagovalo evangelium. Zdálo se, že Dylan jednoduše zhudebnil své zápisky z biblické školy. V jedné z kritik to bylo interpretováno tak, že Dylan ve své tvorbě vždy používal biblické alegorie. Témata duchovního exilu, návratu domů i osobní spásy byly vždy v jeho tvorbě klíčovou záležitostí. Na albu nově používá biblické obrazy, které už nevystihují, o co dnes ve světě jde, ale sdělují učení, přijaté od někoho jiného. Dylan k tomu měl pochopitelný důvod. Obrátil se k Bohu, bylo ohromen novými pravdami a nestačil jim dát čas, aby mu vešly do srdce a proměnily se z myšlenek v činy. Chtěl se o své zážitky okamžitě podělit s posluchači. Ti s ním ale neměli mnoho trpělivosti. Vadilo jim, že se texty často opakovaly. V každé písni byla jedna a ta samá odpověď, která byla považována za způsob náboženské propagandy. Když se ho v roce 1983 ptali, zda nelituje ničeho z období Slow train coming, odpověděl: "Že jsem lidem říkal, jak dojít ke spáse, toho nijak zvlášť nelituju, ten, kdo měl pochopit, to pochopil."

Logo

Ve zvukové podobě příspěvku byly použity ukázky z písní:

Proč se nepodíváš na Ježíše
You Gotta Serve Somebody
I Belive in You

autor: Karel Vepřek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?